Kunnen atleten junkfood eten?

big mac

Door: Miriam van Reijen

De Verenigde Staten van Amerika behaalde maar liefst 121 medailles, waarvan 46 gouden. Toch associëren we de VS doorgaans niet met een gezonde levensstijl. Nergens ter wereld worden zoveel Big Macs gegeten (1.5 miljoen, per dag) en worden zoveel liters frisdrank (165 liter, per persoon, per jaar) gedronken. Het Amerikaanse nationale Olympisch comité geeft zijn atleten advies en waarschuwt voor een ongezonde en een té gezonde levensstijl. De richtlijnen van het Amerikaanse NOC op een rij:

Er bestaat geen ‘slechte’ voeding, alleen een slecht dieet
Als je elke dag een glas sportdrank drinkt om in je energie te voorzien ben je niet bezig je gezondheid te verpesten. Drink je elke dag een liter sportdrank om in je energie te voorzien, dan komt die sportdrank in de plaats van andere producten waar meer mineralen, vitaminen en bijvoorbeeld vezels inzitten. Bovendien is het drinken van al die sportdrank niet bevorderlijk voor je tanden.

10-15% ‘junkfood’ is oké
Gezonde voeding voor atleten kan voor 85 tot 90% bestaan uit producten die veel voedingsstoffen leveren zoals eiwit, gezonde vetten, complexe koolhydraten en de nodige mineralen en vitaminen. Als de laatste 15% van je voeding bestaat uit ‘junkfood’, is dat geen probleem. Wel is het goed deze laatste 15% steeds in te vullen met andere producten. De ene dag een handje extra blauwe bessen, de andere dag een stukje blauwe bessentaart. Het voordeel als atleet is dat je doorgaans veel eet en daarom een ruime hoeveelheid producten inneemt die er samen voor zorgen dat je al je benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt. Drink je na je training een flink glas jus d’orange dan heb je al gauw zo’n 200% van je aangeraden dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine C binnen.

Atleten hebben energie nodig, dat mag ook soms suiker zijn
66% van de Amerikanen heeft overgewicht, beweegt te weinig en eet te veel suiker. Deze groep zou er goed aan doen wat minder suiker te eten, zeker in de vorm van geraffineerde (witte) suiker. Suiker bevat namelijk geen mineralen, vitaminen of eiwit. Maar ze leveren wel snelle energie. En dat is handig net voor, tijdens of net na je training. Het beste is om niet meer dan 10% van je energie uit simpele suikers te halen, voor atleten zijn dat zo’n 200-400 kcal, oftewel zo’n 50-100 gram suiker.

Je kunt ook té gezond eten
Groenten en fruit zijn goed voor je. Maar als je alleen maar groenten en fruit eet zorg je voor een slecht dieet. Het elimineren van voedingsmiddelen is nooit een goed idee. Genieten van iets lekkers kan ook goed voor je zijn. In plaats van een voedingsmiddel als ‘slecht’ te zien, kun je beter kijken of het past in een gebalanceerd menu. Het beste kies je voor een gevarieerd, gebalanceerd dieet en geniet je, met mate.

Add Comment Register



Beantwoord

Connect with:

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>