Gaan de hardloopspeciaalzaken een sombere toekomst tegemoet?

Het wordt een spannend jaar voor de winkelbranche. De afgelopen weken moesten een aantal grote winkelketens hun deuren sluiten en volgens experts is dit pas het begin. Ook de hardloopspeciaalzaken verkeren in zwaar weer. Een aantal winkeliers luidden afgelopen maanden intern al de noodklok. 2015 was een ronduit slecht jaar. We spraken een aantal ondernemers en de toekomst ziet er volgens hen niet rooskleurig uit. We hebben een aantal bedreigingen voor de hardloopwinkels op een rijtje gezet.

RunningStore_Inside_Boston_770
foto: John Galt

‘Alarmfase 1 in winkelstraat’. Zo kopte De Telegraaf afgelopen week over de reeks aan faillissementen in de winkelbranche. Binnen een week tijd gingen meerdere grote winkelketens kopje onder, waaronder V&D, drogisterij DA en schoenenketens Dolcis en Manfield. Maar dat is slechts het begin volgens Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar e-commerce van de Erasmus Universiteit, in De Telegraaf.

De faillissementen liggen namelijk niet alleen aan de economische crisis. Er is veel meer aan de hand. Zo is er onder andere een flink overschot in het winkelaanbod, de concurrentie van grote internationale ketens wordt steeds groter en de verschuiving naar online verkoop zal komende jaren nog verder doorzetten.

Ook de hardloopspeciaalzaken lijden zwaar onder de veranderende markt. Er zijn een aantal ontwikkelingen gaande waar zij niet of onvoldoende op reageren.

online concurrentie
Een van de grootste bedreigingen is de alsmaar stijgende groei van online verkopen. De winkeliers die wij spraken klagen stuk voor stuk over klanten die naar de hardloopspeciaalzaak komen om de juiste schoen te laten aanmeten om vervolgens met dat advies op internet te gaan zoeken naar de goedkoopste aanbieder. Het is een beeld dat door de hele branche geschetst wordt. Naar aanleiding van het faillissement van de schoenenwinkels van Macintosh, waaronder Dolcis en Manfield, vertelt een eigenaresse van een schoenenwinkel aan een verslaggever van het NOS Journaal hoe de mensen al tijdens het passen van de schoenen de prijs via een app vergelijken.

De online ontwikkeling komt keihard aan bij de hardloopspeciaalzaken omdat zij de afgelopen jaren de boot hebben gemist op dit vlak. De meeste winkeliers maken deel uit van een keten, zoals Runnersworld en Run2Day. Door deze franchiseconstructie is het lastig gebleken een goed en duidelijk verdienmodel te ontwikkelen. Als iemand online een schoen koopt, hoe worden de inkomsten verdeeld over de verschillende winkels en tussen de winkels en het hoofdkantoor? Het leverde de afgelopen jaren vooral veel discussie op tussen de winkeleigenaren en het hoofdkantoor.

De online verkoop van de hardloopspeciaalzaken is daardoor te verwaarlozen waardoor andere partijen zoals All4Running konden opstaan. Maar de echte concurrentie komt van grotere spelers zoals Wehkamp, CoolBlue en bol.com die in dit gat zijn gesprongen. Zij kunnen door hun schaalgrootte heel anders onderhandelen. En de schaalvergroting zal nog verder doorzetten. Onlangs sprak een CEO van een groot sportmerk lovende woorden na een bezoek aan het hoofdkantoor van Zalando in Berlijn. Spelers die zich nu nog op de online markt willen begeven zijn te laat.

Schermafbeelding 2016-01-07 om 20.38.16

Bovendien hebben alle grote sportmerken hun eigen online verkoopkanaal dat ze steeds vaker promoten. Nike en adidas lopen hierin uiteraard voorop, maar inmiddels verkopen ook onder andere ASICS, New Balance en Saucony direct aan de consument. En dat schuurt soms bij de winkeliers. Een van hen legt het uit aan de hand van een situatie. Toen hij bij een merk een bepaald model schoen wilde bestellen via de winkeliersportal was deze niet meer op voorraad terwijl consumenten de schoen wel nog bij het merk konden bestellen. Een andere winkelier vertelt over een klant die na een paar dagen terugkomt met een paar schoenen omdat hij deze op de site van het merk voor tientallen euro’s goedkoper kan bestellen. Het gaat om een actueel model dat pas enkele weken in de winkel ligt. De winkels lijken hierdoor steeds meer in een concurrentiepositie te komen ten opzichte van de merken.

geen onderscheidend aanbod
De populariteit van het hardlopen is ook de algemene sportwinkels niet ontgaan. Ook zij hebben hun aanbod aan hardloopproducten flink uitgebreid. In eerste instantie was er nog een onderscheid in de modellen die werden aangeboden. De algemene sportzaken verkochten over het algemeen de eenvoudigere modellen. Voor de betere, en duurdere, modellen moest je naar de hardloopspeciaalzaak. Maar tot frustratie van de hardloopspeciaalzaken zijn de betere modellen tegenwoordig ook vaak in de algemene sportzaak te verkrijgen. Kortom, de specialist onderscheidt zich steeds minder van de generalist.

De hardloopspeciaalzaken kunnen zich nog onderscheiden door meer specialistische merken aan te bieden en een betere service te bieden. Een goed voorbeeld van zo’n specialistische winkel is Scarabee, een winkel in Valkenswaard of all places, die zich heeft ontwikkeld tot een specialist op het gebied van trailrunning. Scarabee heeft zich bovendien tijdig en goed online gemanifesteerd.

Voor de hardloopspeciaalzaken die onderdeel uitmaken van een keten is het meestal niet mogelijk de collectie uit te breiden met specialistische merken. De collectie wordt grotendeels samengesteld door het hoofdkantoor. Zij moeten al bijna driekwart van deze collectie verplicht afnemen en hebben tegenwoordig al de nodige moeite om die voorraad kwijt te raken.

En ook het imago van een betere service heeft onlangs een flinke deuk opgelopen door een reportage van het televisieprogramma Radar. Als een redacteur van dit programma in een hardloopwinkel vraagt naar de expertise van de medewerker dan krijgt zij te horen dat de medewerkster geen enkele cursus gevolgd heeft. Ze heeft alleen wat adviezen van een collega gekregen.

Schermafbeelding 2016-01-07 om 20.45.46

grote internationale spelers
Een andere ontwikkeling die in elke winkelstraat zichtbaar is, is de komst van grote internationale ketens. Zara, H&M, Berschka, Mango en Primark beheersen steeds meer het straatbeeld in de stadscentra. Zij vormen niet alleen een bedreiging voor de modewinkels want ook hen is de populariteit van hardlopen, en sport in het algemeen, niet ontgaan. Alle bovengenoemde winkelketens hebben inmiddels hun eigen sportlijn in de winkels hangen.

De groei van het aantal lopers is voor een groot deel te danken aan de inhaalslag van vrouwen. Zij waren jarenlang ondervertegenwoordigd. Tegenwoordig zijn er zelfs evenementen waar de vrouwen in de meerderheid zijn. Voor die vrouwen is de kleding van deze ketens een aantrekkelijk alternatief voor de traditionele hardloopmerken. De kleding is niet alleen goedkoper, maar bovendien werken zij met meerdere collecties per jaar. Zij kunnen daardoor heel snel reageren op de nieuwste trends. De hardloopspeciaalzaken hebben hier veel last van, een aantal van hen geeft aan nauwelijks nog kleding te verkopen.

Decathlon_Rotterdam_770
foto: Losse Veter

En dan is er nog Decathlon, de grootste sportretailer van de wereld. Deze van oorsprong Franse sportwinkel heeft wereldwijd een omzet van bijna 8 miljard euro. Ze hebben ‘pas’ zes winkels in Nederland, maar als je kijkt hoeveel lopers bij evenementen in Kalenji, het eigen hardloopmerk van Decathlon, lopen dan wordt duidelijk dat dit bedrijf in een grote behoefte voorziet.

En die zes winkels is minder dan hen lief is. Decathlon loopt in Nederland namelijk aan tegen de ruimtelijke ordening. Zo werd een jaar geleden nog een grote vestiging van Decathlon in Schiedam tegengehouden door Provinciale Staten. In dit land probeert men zoveel mogelijk de ontwikkeling tegen te gaan van grote winkelcentra buiten de stad, aan de rand van de snelweg. We kennen in Nederland geen grote ‘hypermarché’s’ of ’shopping malls’ buiten de stad, op de meubelboulevards en een enkel outletcentrum na.

Toch is de opmars van Decathlon ook in Nederland niet te stuiten. Zo opent de winkelketen dit voorjaar een grote vestiging in het centrum van Rotterdam. De keten is bezig met de verbouwing van een ruimte aan de Coolsingel van maar liefst 5000 vierkante meter en wordt daarmee de grootste binnenstedelijke sportwinkel van Nederland. Ter vergelijking, dit is net zo groot als de MediaMarkt in het centrum van Rotterdam.

Kortom, zoals de bakker niet is verdwenen door de supermarkt, zal ook de hardloopspeciaalzaak niet helemaal verdwijnen. Maar de hier geschetste ontwikkelingen maken duidelijk dat het voor een aantal winkels zeker een zwaar jaar zal gaan worden. Het lijkt onvermijdelijk dat er komende jaren ook een aantal hardloopspeciaalzaken hun deuren moeten sluiten.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • All4running was voorheen een Runnersworld winkel, maar is daar uitgestapt omdat het hoofdkantoor niet snel genoeg mee wilde gaan in online verkopen.
    Blijkbaar is dat een goede keuze geweest…

  • Vroeger kocht ik mijn hardloopschoenen in de plaatselijke sportzaak. Ook mijn wedstrijdschoenen, hoewel ze deze op den duur wel speciaal moesten bestellen. Toen dat laatste in het begin van deze eeuw ook niet meer kon, vestigde ik mijn hoop op de speciale hardloopwinkels. Tot voor kort was er niet zo’n winkel in mijn woonplaats, dus ik moest er altijd een eindje voor rijden. Maar helaas was ook daar het aanbod niet groot, zodat ik vanaf 2006 bijna alles online koop. Tot voor kort nooit problemen mee gehad. Vorig jaar heb ik echter een paar wedstrijdschoenen besteld bij de firma Decorahoukes. Zij doen zich voor als een outletwinkel van Adidas. De bestelling zou binnen 3 á 5 werkdagen geleverd worden, maar helaas. Na 14 dagen en een paar onbeantwoorde mails kreeg ik een paar schoenen, maar niet de goede. De schoenen waren verzonden vanuit China en daar is ook het geld naar overgemaakt. Bij nazoeking blijkt dit bedrijf onder andere namen ook via o.a. België en Zwitserland te opereren. Dat kun je zien aan het opgegeven contactadres. Dus hardloopcollega’s: alleen online bestellen bij betrouwbare adressen en anders toch maar naar de hardloop speciaalzaak. Minder merken, maar een groter assortiment ( dus ook meer wedstrijdschoenen en modellen die een andere winkel zeker niet heeft ) kan het tij misschien keren.

  • In de kleinere plaatsen zijn alleen algemene sportwinkels. Zo ook in Veendam, waar Valkema Sport een interessant concept aanbiedt. Valkema heeft in zijn winkel praktijkruimtes voor een fysiotherapeut, voedingsbureau, sportpodoloog en een manueel therapeut. Elke sporter loopt wel eens tegen blessures aan of heeft behoefte aan een stuk advies over voeding. Je moet je in deze tijd onderscheiden, iets aanbieden wat de concurrent niet heeft. .

  • Waar in dit artikel wordt het verschil duidelijk gemaakt tussen algemene sportwinkels en hardloopspeciaalzaken? Zo lijkt het niet alsof de Runnersworld’s en Run2Days’ van deze wereld onder de zelfde noemer worden gezet als een Sport2000, Primark of Bristol. Als er iets te kort schiet in laatstgenoemde winkels is dat wel productkennis, lichamelijke kennis en contacten in de lokale sport/medische instanties.

    Om de productkennis even als voorbeeld te gebruiken, mij is ooit verteld bij een algemene sportwinkel (ik noem geen namen) dat de Adidas UltraBoost “gewoonweg stukken beter is” dan een Sequence. “Waarom?”, vroeg ik. “Ja, dat is algemeen bekend toch? Meer demping is beter, beschermt het lichaam meer en is dus beter om op te lopen dan dit modelletje”, wijzend naar de Sequence (ik krijg weer de kriebels van het woord modelletje…). Is er gekeken naar mijn voeten? Naar mijn looptechniek? wat voor afstanden/snelheden ik loop? Welke schoenen ik nu heb of die er nog naast heb? op alle vragen is het antwoord NEE. Ik heb de medewerker dan ook enigzins vriendelijk een fijne dag gewenst en de winkel uitgegaan, want zo kan iedereen schoenen verkopen… Bij nagenoeg elke hardloopspeciaalzaak waar ik ben geweest voor schoenen, en dat zijn er behoorlijk wat in de randstad, zijn zo goed als al deze stappen wel gezet en had ik het idee dat ik wel met goed en gedegen advies nieuwe schoenen heb gekocht. Dat is bij een online winkel simpelweg onmogelijk, bij algemene sportzaken moet je net de juiste medewerker hebben (dus niet op zaterdag in de drukte bij een voetballende scholier van 16-17-18 jaar bijvoorbeeld… ) en bij een speciaalzaak, waar mensen met kennis en passie werken is de kans een stuk groter dat je uit de wirwar van de hardloopschoenen de juiste schoen aan je voeten krijgt.

    Ik blijf dus lekker de speciaalzaken af gaan om samen met mij de juiste schoen te kiezen en om ook wel eens wat anders te proberen dan altijd dezelfde schoen die ik nu al heb. Ik betaal dan wel het bedrag dat bij de schoenen hoort en niet 20-30 euro minder, maar met hun kennis buiten de producten/loopanalyse om (loopscholing, wedstrijden, blessures etc.), heb ik die 20-30 euro makkelijk eruit gehaald.

  • Edgar de Veer

    Ik benijd de retailers niet. Waar zij in het verleden zorgden voor de distributie (en dus de beschikbaarheid) van hardloopschoenen, voegden zij waarde toe voor de consument. Nu de schoenen en kleding sneller/makkelijker/goedkoper beschikbaar worden, zullen ze op zoek moeten naar een nieuwe ‘toegevoegde waarde’. Dat lijkt me een flinke uitdaging……

  • Eens. Ook wordt de zorg van de speciaalzaken minder nodig. Voor lopers die 1 of 2 keer per week lopen, komt het type schoen niet zo nauw. er wordt gedaan alsof mensen door schoenen blessures krijgen. Echter blessures worden in 90% van de gevallen veroorzaakt door overbelasting van iets dat niets maken heeft met de schoenen.

    Daarnaast werkt de reportage van Radar ook niet echt in het voordeel van hardloopspeciaalzaken. http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/02-11-2015/hardloopschoenen/

  • Met klanten als Daniel kunnen de hardloopwinkels nog wel even vooruit. Uit het artikel maak ik echter op dat dergelijke klanten steeds zeldzamer worden.
    Wellicht dat de winkels advies- en paskosten in rekening moeten gaan brengen die vervallen bij aanschaf van een schoen?
    Daarmee ondervang je gedeeltelijk dat mensen in de winkel een schoen uitkiezen en deze op internet gaan kopen.

  • In de verzekeringbranche wordt het ook normaal dat je de ‘verkoper’/adviseur apart betaald voor zijn diensten. Ongeacht het product wat je koopt. Dat jou je in de schoenenbranche ook kunnen gaan doen. Adviseer onafhankelijk de juiste schoen. Vraag daar 25 euro (van wijze van spreken) en de klant kan zijn schoenen bestellen waar hij wil.

    Blind online aanschaffen zal voor mij niet werken. Door de wijzigingen iedere keer van de schoenentype.is het altijd de vraag hoe de schoenen nu weer voelen

  • Het zit hem in de uitdaging waarin hardloopspeciaalzaken zich zullen moeten onderscheiden van de rest…

    Waarom zou je naar een hardloopspeciaalzaak moeten komen in plaats van online bestellen?
    Wat maakt het verschil?/Wat maakt de moeite waard?

    In de steeds meer opkomende social media, onpersoonlijke en alles snel snel, zou je verschil kunnen maken in het juist persoonlijk houden/tijd nemen voor de klant, aandacht.

    En ik denk dat de kracht ook zit in alles in 1, informatie avonden, lezingen, cursussen, trainingen die starten vanuit de winkel als verzamelplaats.
    Inloop spreekuur fysio bijv. Elke donderdagavond etc.
    En wellicht toch ook een gedeelte online te bestellen?
    Vraag en aanbod moeten beter matchen.
    Waar is de behoefte naar/waar is er vraag naar?

  • Decatlon heeft in Frankrijk alle kleinere hardloopzaken verdreven door goedkopere producten aan te bieden en vooral door een erg goede marketing. Ik weet niet hoe de service is bij Decatlon in Nederland, maar in Frankrijk staan er specialisten op het gebied van elke sport in die bepaalde rayons. Die moeten zich inlezen in de producten, zodat ze ook de juiste producten kunnen aanbieden aan klanten.

    Wat betreft de marketing: een deel van de schoenen van Kalenji zijn ontwikkeld in samenwerking met Stephane Diagana. En zo zijn er voor bijna alle producten ‘grote namen’ die hun naam hebben verbonden aan die producten. Dat is niet per sé beter, maar dat vinden mensen wel belangrijk. Ik hoor het hier vaak op de baan: “het zijn die Diagana-schoenen’. Veel atleten hier op de club kopen eerst Kalenjispikes (35 euro) alvorens een paar van een ander merk op het internet te kopen. Als je 3 kinderen op atletiek hebt en ze moeten allemaal een paar spikes a 100 euro dan wordt het natuurlijk wel een dure sport.

    De producten zijn echt veel goedkoper en van uitstekende kwaliteit. Ik heb een aantal jaar geleden twee lange tights gekocht van Kalenji en Domyos, 14.95 per stuk. En ze zijn nog steeds heel terwijl mijn ‘grote merken tights’ na 2 jaar het loodje hebben gelegd.

    Als hardlopenzaken zich staande willen houden, dan zullen ze tegemoet moeten komen aan vraag van de klant: If you want to win, you are either the first, or the best (or you cheat).

  • Niet Alex Bouwmeester

    Ben het groterdeels met Laurien eens.

    De lokale Runnersworld heeft allerlei tights liggen, maar zoek er maar eentje voor minder dan 30 euro. Schoenen idem dito; die zijn gewoon (te) duur; zeker als je al gauw 5 paar per jaar aanschaf omdat je zo goed als elke dag hardloopt en die schoenen gewoon op gaan.

    Zelf een goedkoper merk in de winkel leggen doen ze niet, want dan kannibaliseren ze de duurdere merken (met meer winstmarge). Fijn, dan ga ik wel ergens anders winkelen.

    Trouwens wel even een tip: Vraag bij de Runnersworld altijd of ze achter nog oudere modellen hebben liggen die ze voor een vriendenprijsje kwijt willen. Is meestal namelijk wel het geval. Kan zo het verschil zijn tussen schoenen van 130 of 60 euro. Die 2 jaar oude schoenen hebben dan wel niet *insert naam van belachelijke nieuwe “super-duper-hardloop-techniek-die-we-nu-wel-in-deze-schoenen-hebben-gestopt-waar-je-zogenaamd-veel-harder-mee-loopt hier* maar die onzin is precies dat, onzin. Schoenen waren 2 jaar geleden ook van prima kwaliteit, wat een onzin die boost van adidas (om een voorbeeld te noemen).

    Daarnaast nog even over advies bij schoenen. Je hoeft daar geen cursus voor te hebben gedaan; gewoon gezond verstand gebruiken. Je gaat iemand van 120+ kilo geen wedstrijdschoentjes aansmeren. Zo simpel is het. Dat pronatie en anti-pronatie is stiekem een beetje onzin. Er zijn mensen die erbij zweren, maar ik heb schoenen van alle mogelijkheden ooit aangesmeerd gekregen en uiteindelijk kan je prima hardlopen op welke dan ook. Zorg er gewoon voor dat de schoenen goed passen (dat ze niet te klein/groot zijn) en dat je er even een minuutje op mag lopen voordat je ze aanschaft en dat is 90% van je keuze. Mocht het onverwachts niet lopen na de eerste training dan breng je ze terug. Trouwens vind ik dit een reden om niet online te bestellen; terugbrengen naar de winkel is zoveel makkelijker.

    Nou nog even mijn naam fingeren zodat mijn trainer (die bij de Runnersworld werkt) niet weet dat ik het ben.

    Zo.

  • Titus Mulder

    Als je naar de markt kijkt zie je dat er te veel hardloopspeciaalzaken zijn.. De franchisegevers hadden vroeger nog wel een soort concurrentie area tov de onderlinge winkels. Nu zie je in iedere gemiddelde stad in Nederland een run2day, runnersworld of Runningcentre. . Hierdoor zijn de speciaalzaken ook niet meer uniek. 10 speciaalzaken in Nederland zouden goed kunnen leven en zich kunnen profileren in de markt. 75 of 80 is echt teveel.

  • Niet genoemd geloof ik: Decathlon komt ook naar Arnhem. Nog een dus… Ze gaan daar zeker 5000 m2 bezetten in de (voormalige) Rijnhal, waar ik in de jaren 70 ooit mijn handbal carrière . (speler en bondsscheidsrechter) begon en Swift Arnhem haar eredivisie wedstrijden nog speelde, voordat ze een eigen hal in Elderveld kregen, genoodzaakt door de opdringende commercie die de sport uit de Rijnhal dreef….
    http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2100025/Decathlon-definitief-naar-Rijnhal-in-Arnhem
    http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/arnhem/decathlon-opent-in-juni-in-rijnhal-arnhem-1.5334939

    PS: met mijn 2500-3000 km/jaar hardlopen worden hier ook wel bijna 2 paar schoenen per jaar versleten… Ben het wel eens met de trainer van Phanos en de mensen uit Leuven… “verkeerde schoenen kunnen blessures veroorzaken…” Kom in NL niet bij de Decathlon, ben er dit jaar in Frankrijk voor het eerst geweest ivm campingspullen (ja.. die hebben ze daar ook…helaas niet wat wij zochten… moest je toch voor bij een speciaal zaak zijn.. ) heb een aantal schoenen uiteraard even bekeken. Vond ze vaak errug slap, moet er niet aan denken om op te lopen.
    Heb geprobeerd om dit vergelijkend onderzoek/deze tests van Leuven (bijv als pdf) terug te vinden om eens rustig door te lezen, helaas nog niet gelukt (ook via hun bieb (nog) niet. http://bib.kuleuven.be/english/ub/research

    Ik koop mijn schoenen meestal bij een speciaalzaak, zeker als er een model uit is, ga op en rustige ochtend… (bijv dinsdag) … dan hebben ze alle tijd voor je… af en toe pik ik wel een aanbieding mee van een on-line zaak… van een uitlopend model die ik dan uitgerekend heb (uitstel van een ander model testen…)

  • Ik maak altijd een rondje online en dat is meer dan de moeite waard. Mijn schoen, de Nike Vomero 10, is online 45 euro goedkoper dan bij Runnersworld of Run2Day. Daar betaal je voor de Vomero 149,99E.
    Bij Perry Sport, Zalando en Nike zelf kost de schoen 104,99E. Nu sporten mijn vrouw en 2 kinderen ook, tel uit je winst.

  • Niels, wat die schoenen betreft, zit het verschil dan niet in het feit dat bepaalde schoenen overbelasting in de beginfase beter kunnen voorkomen dan andere schoenen omdat je onderstel simpelweg tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen en daarom minder blessuregevoelig te worden?

  • Het ligt eraan wat je als zaak verkoopt.

    Lever je alleen het product, dan zie ik het ook somber in. De enkeling die toch winkelservice en kennis wil is te klein.

    Echter; zo lang een groot deel van de lopers geblesseerd raakt en vaak geen begeleiding krijgt, ligt hier natuurlijk je kans als speciaalzaak. Je verkoopt de schoen met begeleiding. Misschien ligt de toekomst wel in het plaatsen van de speciaalzaak bij de atletiekvereniging, of een samenwerking in de vorm van korting. Zo heb je de kleding en begeleiding bij elkaar.

  • Genoeg ervaring uit eerste en tweede hand gehad van ronduit slechte en direct blessureveroorzakende adviezen door zogenaamde “speciaalzaken”. Veel zijn gewoon veredelde (schoenen)dozenschuivers met flitsende showroom.

    Hoeveel zaken zijn er nu helemaal die 0 mm schoenen op voorraad hebben in maat 48? Extreem voorbeeld misschien, maar ik heb al jaren geen schoenen in een winkel kunnen kopen. En een plaatselijk “speciaalzaak” overtuigen om voor mij te bestellen wat ik zoek kost me extra tijd, moeite en geld. De webshop snapt waarom deze schoenen een goede keuze zijn en dat maat 48 heel normaal is. Misschien weten ze wel meer van schoenen dan de winkelier om de hoek?
    En ik krijg korting als ik niet langskom om hun verkooppersoneel in het A-locatie huurpand aan de praat te houden.

  • @Cloxxki, als iedereen zonder enige begeleiding overgaat op 0mm drop schoenen ben ik toch bang dat het aantal blessures fors omhoog gaat. Ik denk dat hier een ‘opportunity’ ligt voor speciaalzaken om op in te springen.

  • Beste Bas,

    Helemaal met je eens.
    Hoewel eigen research doen sowieso beter is dan het opgelepelde advies van een snotneus of zelfs gewezen nationaal topatleet in een speciaalzaak. En ik kan dat helaas zelfs doortrekken naar een sportfysio, als je niet de juiste treft. Mij werd verteld dat ik nooit meer zou kunnen hardlopen. Eigen research in schoenen en looptechniek had me in een paar maanden op de been, en op door niemand vermoedde PR’s. Een zeer grote fysio praktijk maar niet op de hoogte van de functie van de voet voor sporters. Als een fysio er al niets mee kan, hoe kan enige hardloopzaak dan pretenderen er verstand van te hebben?

    Hoeveel loopzaken komen niet standaard met een 12mm schoen aanzetten als je wilt gaan lopen, zelfs als denkt talent te hebben? Daar worden genoeg andere blesseres (en trage tijden) mee geassocieerd waar je bij 0mm schoenen zelden van zult horen. Er wordt ook mensen uitgelegd hoe de hak is om op te landen. Echt waar. En raad eens welke blessures dat oplevert?
    Speciaalzaken wereldwijd hebben er zelf aan bijgedragen dat ze alleen nog de minst geinformeerde lopers kunnen “helpen”. Decennia disservice en douwen van onnodig duur verkochte “technologische” schoenen.
    Er zijn uiteraard pareltjes van uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar omdat die niet bij iedereen in de buurt zitten, hebben die gelukkig een webshop erbij 🙂

  • Sunnny blue sky

    Volledig eens met Cloxxki,

    Toen laatst een vriend van me begon met hardlopen heb ik hem ook afgeraden naar een speciaalzaak te gaan. Het eerste wat ze daar doen is je met verkeerde schoenen laten lopen waardoor je haklandt, vervolgens constateren ze dat je overproneert (joh…) en daar bieden ze dan weer een oplossing op maat voor…
    Wel een slim verdienmodel omdat ze vervolgens ook weer de “oplossing” voor de blessures mogen verkopen.