Verbeter je prestaties: Ga in bad!

Dat je verstandig en soms hard moet trainen om beter te worden weten we wel. Soms is rust echter de beste manier om vooruit te gaan. Een nieuwe studie laat zien dat je op een wel heel aantrekkelijke manier nog beter kunt gaan presteren. Het enige dat je hoeft te doen is in een warm bad te gaan na een training. Hoe vervelend.

Door: Miriam van Reijen

Sneller door hitte
Wanneer je inspanning levert produceert je lichaam warmte. Om ervoor te zorgen dat je niet overhit raakt moet je lichaam veel moeite doen om af te koelen. Dit koelen vraagt energie en is een belasting voor je hart- en bloedvaten. De energie die nodig is om te koelen kun je bovendien niet besteden aan harder of verder lopen. Als je lichaam beter om kan gaan met hitte, spaar je als het ware energie.

Geen lauw bad
Eerdere studies lieten al zien dat je beter presteert als je traint in warme omstandigheden. Ook wanneer je de prestatie vervolgens in een koele omgeving moet leveren. Je lichaam is door de acclimatisatie aan hitte namelijk efficiënter geworden. Zo blijft er meer energie over om hard en ver te lopen.

In de nieuwe studie namen atleten gedurende zes dagen, iedere keer direct na hun training (na 2-3 minuten) een bad van 40 graden Celsius. Ze bleven maximaal veertig minuten in het bad. Als gevolg van deze baden daalden hun lichaamstemperatuur, zowel in rust als tijdens inspanning en steeg de hoeveelheid vocht die de deelnemers verloren aan zweet (van 0.89 liter per uur naar 1.14 liter per uur). Nog belangrijker: hun prestatie op een vijf kilometer, wanneer deze bij hitte moest worden gelopen, ging aanzienlijk vooruit.

Als onderdeel van het onderzoek liepen alle deelnemers een vijf kilometer bij 18 graden en een vijf kilometer bij 33 graden voor en na de zesdaagse interventie. De groep die een warm bad had genomen gedurende het onderzoek was na afloop 4.9% sneller wanneer ze bij 33 graden moesten presteren. Opmerkelijk; deze verbetering was precies de tijd die ze aanvankelijk langzamer liepen bij de hogere temperatuur. De prestatie bij 18 graden ging niet vooruit. De onderzoekers suggereren wel dat er bij een langere afstand – met een grotere stijging van de temperatuur – wellicht wel een verbetering was gevonden op 18 graden. De temperatuur van het bad is wel van belangrijk. Een andere groep mannen die in een bad van 34 graden Celsius ging na hun training zag hun prestatie niet vooruitgaan, noch op 33 graden, noch op 18 graden.

Ook goed voor je weerstand
Het lijkt er dus op dat je lichaam zich door de ‘bad’training aanpast aan hogere temperaturen. Heb je een wedstrijd op het programma staan die plaatsvindt op een warme locatie dan zou het dus voldoende zijn om in de voorbereiding na elke training een warm bad te nemen. Al na vier dagen badderen is er al sprake van een aanpassingseffect. Overigens, naast een snellere vijf kilometer zijn er nog meer voordelen van het nemen van een bad. Zo veronderstellen de onderzoekers dat het nemen van een bad bij kan dragen aan een sterk immuunstelsel en dat het mogelijk zorgt voor een toename van het aantal mitochondriën – de energiefabriekjes van onze spieren.

Bron:
Zurawlew MJ et al 2015. Post-exercise hot water immersion induces heat acclimation and improves endurance exercise performance in the heat. Scan J Med & Sci Sports. Epub-ahead-of-print. DOi:10.1111/sms.12638

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>