Nieuwe studie: Hardlopen de meest effectieve manier om langer te leven


foto: Wouter Roosenboom

De eeuwige discussie over de gezondheidseffecten van sporten lijkt steeds meer in het voordeel van de sportievelingen beslecht te worden. Er is nieuw bewijs dat sporters langer leven. En er is nog meer goed nieuws voor lopers: hardlopen blijkt de meest effectieve weg naar een langer leven.

De Amerikaanse hoogleraar dr. Duck-chul Lee publiceerde onlangs een onderzoek waaruit dat blijkt. Zelfs maar 5 of 10 minuten hardlopen op een rustig tempo kan het leven al aanzienlijk verlengen. Het onderzoek heeft gebruik gemaakt van data die drie jaar geleden werden verzameld tijdens een eerder onderzoek naar de gezondheidseffecten van sporten.

Uit dat eerdere onderzoek was al gebleken dat zelfs maar 5 minuten hardlopen op een rustig tempo al flinke gezondheidseffecten kan hebben. Regelmatig hardlopen kan de levensverwachting met zo’n 3 jaar verlengen. Op basis van dat onderzoek werden nog meer onderzoeksdata verzameld om preciezere uitspraken te kunnen doen.

De nieuwe onderzoeksresultaten wijzen uit dat hardlopen de meest effectieve manier is om je leven te verlengen. Want hardlopen blijkt ook per saldo nog iets op te leveren. Het is niet zo dat langere levensverwachting opgaat aan het hardlopen zelf. Volgens de onderzoekers win je 7 uur in levensverwachting door 1 uur hardlopen. Deze effecten zijn echter niet oneindig. Volgens dr. Lee bereik je het meeste effect bij ongeveer 4 uur hardlopen per week.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Bij de preventie ook: nul dierlijke producten nuttigen. Alleen zit verslaving daaraan in de Nederlandse cultuur ingebakken, dus zitten de vaatziekten in de cultuur ingebakken, terwijl je ze ook bij erfelijke factoren decennia naar de toekomst kunt verschuiven. Nederland is qua zuivel zo ongeveer het ergst van de wereld, Vorige maand zat ik op: 4.4-2.1-2.3. Dat is ver buiten wat in Nederland ‘normaal’ heet.

  • Het is ook raadzaam om lariekoek te vermijden, Verder kun je dan kiezen uit een rijk pallet van veel plantaardige producten en daarnaast genieten van vis, ei en zuivel. af en toe eens een stukje vlees waar niet teveel aan bewerkt is. op zijn tijd en glaasje wijn erbij een lekkere salade met olijfolie en vooral genieten van je maaltijd. dan komt het heus wel goed.

  • Frank Koopmans

    Dat is geen verslaving hoor Weia. Het heeft ook niets met de Nederlandse cultuur te maken. Wereldwijd wordt er al sinds mensenheugenis vlees en zuivel gegeten, puur als primaire levensbehoefte. Er is geen sprake van “voornamelijk handelen naar de gewoonte ten koste van de meeste andere activiteiten”. En ook niet van ontwenningsverschijnselen. Het wel zo benoemen en uitvoeren getuigt van een vooringenomenheid ten opzichte van je medemens. Wat als geestelijke drug van “je beter voelen dan een ander” gezien zou kunnen worden. Hetgeen meestal wel ten koste gaat van andere activiteiten. En participatie. Oordelen kan dus wel een verslaving zijn.

  • Okee, ‘verslaving’ tuusse aanhalingstekens want er zijn geen ontwenningsverschijnselen. Mensenheugenis erbij halen is niet zo verstandig in deze, want sinds mensenheugenis werd er voldoende bewogen. Kijk ook naar het chronisch medicijngebruik in Nederland, dat is voor zeker 90% leefstijlgerelateerd en de leefstijlen die een relatie hebben met kwalen, daarbij gaat het echt niet over stijlen zonder dierlijke vetten.

  • Kleine kanttekening mbt cholesterol. Er is geen goed of slecht cholesterol, er zijn goede lipoproteinen (hoge dichtheid) en slechte lipoproteinen (lage dichtheid) die cholesterol ofwel richting de vaatwand brengt (slecht) of ophaalt/afvoert (goed). Het blijft echter hetzelfde stofje.

  • Al die voedingsgekkies die denken te weten wat gezond is voor andere mensen, stop er eens mee dit tot vervelens toe te herhalen. Er zijn enkele heel simpele basisregels die gelden voor bewegen en eten: varieer en doe het met mate.

  • Frank Koopmans

    In dit artikel wordt een onderzoek aangehaald naar de invloed van voeding op de gezondheid. Je kan dus rustig stellen, dat “we” zonder vlees en zuivel geen enkele rol van betekenis zouden spelen in de atletiek, en zeker geen 10.94s konden lopen 😉

    Overigens schijnt natuurlijke selectie de rest te doen. Hoe langer de man, hoe meer kinderen. Vrouwen zijn het meest in trek als ze gemiddeld van lengte zijn. Op die manier wordt de mens dus steeds langer.

    http://www.zuivelengezondheid.nl/?pageID=134&store=vm_artikel_detail&artikelen.id=1246

  • Goed artikel, maar mijn hardloopvereniging heeft mij juist uitgeschreven een jaar na een hartstilstand….
    Eerst moest ik zelf de trainers af, waar ik steeds met de stomste verzinsels afgewimpeld werd en na een klacht bij het bestuur werd ik uitgeschreven. “Redenen”: ” we kunnen niemand (de trainers) dwingen en we kunnen geen AED meezeulen”.
    Dit terwijl bekend was dat er een ICD geïmplanteerd is (mijn eigen AED dus) en zonder enig overleg!! O ha, rond dezelfde tijd heeft men daar wèl een prijs geïncasseerd voor hun goede ledenwerving…

  • Wat een onzin om iemand te weren die gezond wil blijven, ik heb 15 jaar geleden na een ernstig hartfalen , en na ingreep met aantal bypasses het trainen weer rustig opgepakt en juist met goede trainers al weer jaren kunnen sporten.. Met marathons en enkele halve ironmans, De meeste vergeten dat ze zelf een groter risico lopen dan wij ex hart patiënten … Wij zijn recent namelijk geheel nagezien en ons veel bewuster dan andere.