De kracht van pistache

Pistachios

Het imago van noten wordt steeds beter. Werden de verschillende soorten boom- en aardnoten voorheen vooral gezien als dikmakers, tegenwoordig zijn wetenschappers overtuigd van de gezondheidseffecten van de vetrijke snacks. Elk van de ongeveer 50 verschillende noten bevat een unieke samenstelling van mineralen, vitaminen en een verhouding gezonde vetzuren. Een recente studie liet nog maar eens zien hoeveel baat we hebben bij de regelmatige consumptie van een handje noten. Dit keer ging het om de kleinste van het stel: de pistachenoot.

door Miriam van Reijen

Vet, vet, vet
Noten bestaan voornamelijk uit vet. Zo’n 60 tot 93% van de noot bestaat uit een combinatie van verzadigde en onverzadigde vetzuren. In onderstaande tabel zie je de meest populaire noten met hun samenstelling. Pistachenoten bevatten relatief weinig vet, zo’n 44 gram (oftewel 72%). Van deze 44 gram is 5.4 gram verzadigd vet, 23.3 gram enkelvoudig onverzadigd vet en 13.5 meervoudig onverzadigd vet. Pistachenoten bevatten ook een goede hoeveelheid omega 3 vetzuren (254 mg). Om het meeste baat te hebben van de gezonde vetten eet je ze het liefst ongebrand of ongeroosterd. Meervoudig onverzadigde vetzuren zijn namelijk gevoelig voor hitte.

de kracht va Pistache cashew amandel

Niet alleen gezond vet
Naast de gezonde vetten in pistachenoten bevatten de kleine groene nootjes nog een heel scala aan andere gezonde stoffen. Zo bevat 100 gram pistache 10 gram vezels, 11% van zowel je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine A als vitamine E (twee belangrijke anti-oxidanten), 58% van je ADH vitamine B1 en zelfs 85% van je ADH vitamine B6. Ook ijzer (23%), kalium (49%), koper (65%), magnesium (30%) en mangaan (60%) zijn volop aanwezig. Er zijn geen andere noten met zoveel koper, mangaan, vitamine B1 en B6 en ijzer. Tenslotte bevatten pistachenoten belangrijke eiwitten. Honderd gram bevat al gauw zo’n 21 gram eiwit. Nog belangrijker is dat een groot deel van dit eiwit bestaat uit de drie BCAA’s. Er is aangetoond dat deze aminozouren valine, isoleucine en leucine het meeste werk verrichten bij optimaal herstel van je spieren.

Bron
Bullo M et al 2014. Nutrition attributes and health effects of pistachio nuts. Br J Nutr 113; S2: S79-S93

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>