Het gecombineerd innemen van glucose en fructose verbetert de duurprestatie

Duursporters die tijdens duurinspanning een combinatie van fructose en glucose innemen (1,3-2,4 gram per minuut) kunnen hun duurprestatie 1-9% verbeteren in vergelijking met het innemen van 1 soort koolhydraat. Uit een uitgebreide literatuurstudie blijkt dat de optimale verhouding tussen fructose en glucose ongeveer 1:1 is.

Diepe Hel Holterbergloop foto Losse Veter  IMG_9290

Combineren van koolhydraten
Koolhydraten zijn essentieel voor het leveren van een goede duurprestatie. Door verschillende soorten koolhydraten tijdens de inspanning in te nemen is het lichaam in staat meer koolhydraten op te nemen en raakt de glycogeenvoorraad minder snel uitgeput tijdens een langdurige intensieve inspanning. Rowlands en collega’s hebben aan de hand van een literatuurstudie onderzocht in welke verhouding het koolhydratenmengsel leidt tot de beste prestatie. Hieronder staan hun belangrijkste bevindingen. Lees verder op Topsport Topics

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>