Bram Wassenaar over de noodzaak van looptechniek, voor toplopers én recreanten

Wassenaar_Deelstra_34903_LV
Foto: Losse Veter

Bram Wassenaar heeft al de nodige topatleten begeleidt. Hij stond onder andere aan de basis van het Nederlands marathonrecord van Kamiel Maase en op dit begeleidt hij onder andere Andrea Deelstra, Nederlands marathonkampioene 2013 én afgelopen jaar bij het EK in Zürich goed voor een dertiende plaats op de marathon. Wassenaar, zelf voormalig topatleet, legt in zijn trainingen veel nadruk op looptechniek. In onderstaande video vertelt hij over de veranderingen die hij in de looptechniek van Andrea Deelstra veranderd heeft toen zijn de overstap maakte van de korte afstanden op de baan naar de marathon. Tevens geeft hij een aantal voorbeelden van oefeningen waar elke loper baat bij zal hebben.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Marjolein Stegeman

    Leuk item, mooi verbeeld met interview en filmbeelden van de training en altijd weer leuk een kijkje in de ‘keuken’ van zo’n ervaren trainer.

  • Goed om oude berichten af en toe even naar boven te halen, omdat je er nu weer met iets andere ogen en kennis naar kunt kijken. Andrea is natuurlijk niet helemaal blessurevrij gebleven. Zou dit voor een deel ook indirect aan de loopscholing kunnen liggen? Leidt het ideaal-beeld dat hier beschreven wordt misschien net tot die extra belasting op de voeten die het uiteindelijke doel – hard lopen – moeilijker bereikbaar maakt? Wat is er eigenlijk mis met haklanding? Op https://www.youtube.com/watch?v=6Gtagy3ynRA zie je b.v. zomaar wat lopers langskomen waarbij zelfs de vraag ‘hoe landen ze nu eigenlijk’ beantwoorden al een uitdaging is.
    En ‘springerig lopen’, wat is dat eigenlijk en wat is er mis mee? Kan het niet ook zo zijn dat sommige lopers efficiente en wat stijve veren zijn, die zonder veel energie te verliezen juist dankzij wat springerig lopen makkelijk hard gaan? Aan de wereldtop lopen er zo voldoende rond.
    Dit alles trouwens niet als kritiek, maar gewoon wat vragen hardop. Looptechniek lijk als schakel tussen economisch lopen, hard lopen en consequent (jarenlang blessurevrij) kunnen blijven lopen een nog uitdagender onderwerp dan wat dit filmpje aanstipt.

  • Op die beelden zie je de handen nog consequent langs het midden zwaaien.
    Voeten schoppen uit. Beiden symptomen zijn denk ik verbonden.

    Oorzaak is lastig te benoemen, maar te passieve knie-hef lijkt me vaak de basis in zulke gevallen. Pas moet langer worden doordat knieën te laat voor komen, de afzet feller en langer, been komt dus later en met minder energie voor, torso moet roteren (daar is rompstabiliteit niet voor bedoeld) om knie toch nog voor te krijgen, en voor voldoende “zwiep” en tijd in de landing dan ook maar die voet uitschoppen. Alles onbewust, uiteraard.

    Liever zie ik dan armen langs het lijf blijven, niet over de middellijn komen. Misschien hogere handen. Fellere timing daarin, niet achter de benen aan zwaaien.
    Benen eerder al gaan optillen, geholpen door positievere spanning op de voet, die ook dieper onder het lijf geland wordt. Knie komt eerder, hoger en dus met meer energie voor, geeft belangrijke loopimpuls. Knie kan dan, met verticaal eronder blijvend de tenen, een tikje actief neergezet worden, meteen landing dus onder het lichaam. Met dat meer verticale pad van de voet t.o.v..de uitgeschopte voet in het filmpje, meer energie die op de weg terecht komt. Niet alleen meer hoogte-energie uit het hele been in hoogste stand, maar ook in kortere tijd (sneller) neergezet. Meer impuls in de landing. Met een voet die weinig of geen voorwaartse snelheid meer heeft.
    Resultaat: kortere passen, minder verticale oscillatie. Betere timing reduceert energieverbruik in de core (romp is zowaar stabiel). Spierbelasting verschuift van een kuit die verkortend nagestrekt werd tot puur een elastiek met passieve functie. Knie heffers nemen meer werk voor hun rekening. Armen zwaaien om impuls te geven, hoeven minder stabilisatie dienst te draaien.

    Al te felle en korte contactjes zullen ongetwijfeld, zeker bij te snelle opbouw en teveel volume tot blessures leiden, maar het alternatief is met lange/hoge achterzwaai en roeiende armen blijven lopen ver van je fysieke capaciteit.

    Lopen is gewoon een repetitieve dans van 2 passen. Op de weg is er nauwelijks hoogteverschil en geen verloop in snelheid. Dezelfde 2 passen tienduizenden keren. Zo heel ingewikkeld is dat niet. De 2 moeilijkste danspassen (extreem balletgedoe uitgezonderd) zijn toch ook gewoon met oefening te leren?
    Bij enige ambitie in snelheid of duurzaamheid niet meer dan vanzelfsprekend die 2 passen onder de knie te krijgen.
    Minder dan 0,1% van de joggers (schat ik) is er mee bezig echter. En bij heel veel atleten gaan de ogen ook meteen op “standje glazig” als iemand over techniek begint. Raar is dat, want in andere sporten willen sporters dolgraag met anderen over techniek praten,van recreanten tot profs. Of het nu schermen, judo, skiën of skydiven is. Sporters begrijpen dat techniek essentieel is.
    In lopen is men trouwer aan de “persoonlijke loopstijl” dan aan een levenspartner. Alsof je je loop-identiteit aan 2 verkeerd aangeleerde passen wilt koppelen.
    Waar een intellectuelensport achterlijk in kan zijn…

    Er is geen reden voor iemand die 5 of 10% achter een WR zit. om dan maar totaal anders te gaan bewegen dan superieure lopers. Of ik moet het winnende argument nog horen.

  • @Cloxxki: “Waar een intellectuelensport achterlijk in kan zijn…” Ik heb nog weinig overtuigend wetenschappelijk bewijs gevonden dat laat zien dat voorgestelde oefeningen leiden tot een betere prestatie (als in: snellere tijden (en niet: “ziet het er mooier/efficienter uit)). Misschien moet ik beter zoeken (tips zijn welkom), maar tot die tijd heb ik zo mijn twijfels bij de effecten van loopscholing.

  • @Cloxxki,

    je begint weer met je eindeloze teksten,en valt vaak in herhaling.

    Kan je eens antwoorden op het topic over Kenianen op de Olympische spelen, waar Kenya toch zijn beste ploegen stuurt

  • @loper
    Je leeft in een bijzondere realiteit als je verwacht dat ik gewenst ga reageren op een inhoudsloze off-topic poging een reactie elders af te dwingen. Je ontspoort bewust en onnodig een onderwerp waar bepaalde mensen duidelijk w╬l om geven

    Als je me een privébericht wilt sturen weet je vast wel een manier te vinden. Dit is een internet community, geen klachten balie die ik beheer. Effe realistisch.

    Om het terug on topic te sturen:
    Is iemand bekend met onderzoek waarbij een atleet met “perfecte” techniek geinstrueerd werd anders te lopen, om te meten hoeveel snelheid dit kost? Anderom een inefficient bewegende atleet is niet zo 1-2-3 te overtuigen even normaal te lopen helaas, hoewel ik vind dat dit goed te doen is met de juiste instelling.

    Gewenning (dag in dag uit zo lopen) aan een imperfecte techniek zal het verlies vast wel beperken (en is ook nodig goede techniek vol te kunnen houden), maar veel wereldrecords verwacht ik niet meer te gaan zien met slechte techniek. Daar is gewoon te weinig marge voor in talent, voeding en trainingstechnieken. Slechte techniek kost dure procenten die je nergens anders goed kunt maken. Procenten die je laat liggen, laat je liggen.

  • @Cloxxki het lijkt dat jij naar andere filmpjes kijkt dan ik. Ik zie geen slechte techniek, hooguit kleine dingetje die iets beter kunnen (Gebrselassie zwaait ook met zijn arm voor zich langs).
    Je idee dat ‘minder dan 0.1% van de joggers’ met techniek bezig zijn is onzin. Ook het ‘ogen gaan op standje glazig’ is onzin. Als trainer van een grote loopgroep zie ik dat minstens de helft van de lopers geïnteresseerd is als ik over techniek begin. En men pikt gewoon alles op wat je ze aanbiedt. Uiteraard moet je wel op ‘het eigen niveau’ aanbieden, niet beginnen over kleine timing dingetjes als de schouders enorm heen en weer slingeren of als de beenkracht ver onder de maat is.

  • Alex Bouwmeester

    Perfecte techniek bestaat sowieso niet.

    Ieder lichaam is anders. Spiermassas zijn anders opgebouwd bij alle atleten. De ene atleet is zwaarder dan de ander, langer, dunner etc. Als je gaat lopen zoekt je lichaam vanzelf een min of meer redelijke houding aan die gebruikt maakt van wat jouw lichaam te bieden heeft.

    Radcliffe word hier vaak aangewezen. Liep kneppelhard, maar je gaat mij niet vertellen dat dat hoofdbobben van haar productief is. Veel Britse vrouwen die trouwens een rare techniek hebben. Dichter bij huis vind ik ook Sifan Hassan niet netjes lopen. Zit teveel en loopt te breed met haar armen. Maar hard gaat het wel. Dan maar zeggen dan “Ze nog veel te winnen heeft met techniek” vind ik dan nogal kort door de bocht; immers zijn er vrouwen die langzamer lopen met een betere techniek; hebben zij dan iets te winnen als ze ‘slechter’ gaan lopen qua techniek? Wat is goede techniek?

    Natuurlijk zijn er een aantal dingen die voor de meeste mensen gelden qua techniek. Zeker bij beginners zie ik vaak een te grote pas. 180 stappen per minuut halen ze niet; dit kan je redelijk goed trainen. arm- en schouderinzet vind ik al lastiger. Hangt heel veel van spieren in de rest van het lichaam af; hoe zwaar je armen zijn; hoe snel je in je armen verzuurd etc. Je zou dan niet alleen naar de techniek zelf, maar toch ook vooral moeten kijken naar de opbouw van de arm. Moet je misschien niet juist wat meer armoefeningen doen (push ups ofzo) en kan je daarna niet beter naar je techniek kijken?

    dus even gericht op cloxxi, aangezien “cloxxi-schoppen” een sport an zich lijkt te worden hier op Losseveter (zo zielig zijn sommige mensen tegenwoordig): Ook ik heb mijn twijfels bij loopscholing als een middel om looptechniek te verbeteren. Er zijn zat voorbeelden van atleten zonder goede techniek die hard lopen/liepen, waarom zou dat nu opeens niet meer kunnen?

    Als ik filmpjes van Salazar bekijk dan zet hij ook niet echt in op de loopscholing zelf, maar corrigeert hij zijn atleten tijdens het lopen. Onthoud je zo niet veel beter de ‘juiste looptechniek’ (als die er is) dan met wat dynamische oefeningen? Ik vind die loopscholing meer een opwarming voor alle spieren die je gaat gebruiken tijdens de echte training.

    Er is dus geen perfecte looptechniek voor iedereen te benoemen. Onmogelijk. Een aantal dingen zullen wel voor bijna iedereen gelden (pasfrequentie tijdens wedstrijden bijvoorbeeld).

    Ps: Wil even duidelijk maken dat ik geen inspanningsfysioloog, huisarts, fysio of wat dan ook ben. Dit is gewoon een mening. Wil niemand hiermee afzeiken en is puur informatief bedoeld.