Vezels werken ontstekingsremmend

groeten womenon

Als sporter wordt je lichaam steeds uitgedaagd op zoek te gaan naar een nieuwe balans. Intensieve inspanning zorgt voor ontstekingsprocessen in het lichaam. In de rust tussen trainingen, onder invloed van voldoende en goede voeding, gaat het lichaam aan de slag om deze ontstekingen te verminderen. Met als gevolg, een fitter en sterker lichaam. Net zoals sport, is ook overgewicht een belasting voor het lichaam. Met ontstekingen tot gevolg. Op de lange termijn kunnen deze ontstekingen leiden tot zogenaamde metabole ziekten: diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Uit een recent onderzoek blijkt dat een inname van voldoende voedingsvezels het ontstaan deze metabole ziekten tegen kan gaan. Dus ook goed nieuws voor sporters: het lichaam vaart wel bij vezels!

Door: Miriam van Reijen

Volkoren of witte toast
Grootschalige, langdurige onderzoeken hebben al eerder aangetoond dat de inname van volkoren granen het risico op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes en overgewicht verminderen. Hoe de inname van deze granen precies bijdragen aan een betere gezondheid was echter onduidelijk. Een nieuwe studie bood wat meer inzicht.

Aan het onderzoek deden 80 gezonde vrijwilligers mee die allen kampten met overgewicht (BMI 25-35). De deelnemers werden geselecteerd op hun lage inname van groenten of fruit eten (<3 per dag) en hun minimale beweging per week. Gedurende 8 weken werd een deel van hun inname van geraffineerde koolhydraten (bijvoorbeeld frisdrank, wit brood of witte pasta) vervangen door 70 gram volkoren granen (Shredded Wheat, gemaakt van 100% volkoren graan) of door een standaard graan als placebo (3 Mulino Bianco getoast wit brood in combinatie met 3 Magretti witte crackers van Balusera, samen ± 60 gram). Het volkorengraanproduct bevatte in totaal 229 kcal waarvan 1.7 gram vet, 45,8 gram koolhydraten, 7,8 gram eiwit en 8 gram vezels. De geraffineerde koolhydraten (crackers en toast) bevatte 222 kcal waarvan 2.2 gram vet, 45.7 gram koolhydraten, 6.5 gram eiwit en 2,2 gram vezels. Aan het begin van de studie, na 4 en na 8 weken werd het bloed en de lichaamssamenstelling van alle deelnemers getest. Minder opname van vet Het onderzoek was er niet op gericht dat de deelnemers gewicht zouden verliezen. Zoals verwacht was er na 8 weken dan ook geen verschil opgetreden in gewicht, vetpercentage of de hoeveelheid vetzuren in het bloed. Echter, er traden wel degelijk belangrijke veranderingen op. De groep die de volkoren granen had geconsumeerd, had na 8 weken een 1.3-1.8 keer hogere concentratie vetzuren in de ontlasting (er werd dus minder vet opgenomen). Dit is in lijn met eerdere onderzoeken waaruit is gebleken dat vezels ervoor zorgen dat er meer vetzuren door het lichaam worden uitgescheiden, in plaats van opgenomen. Ook zag men bij deze groep deelnemers een significante daling van de ontstekingsmarker TNF-alpha en een stijging van de ontstekingsremmende marker IL-10. Tenslotte was er een significante toename in een aantal (gezonde) bacteriepopulaties in de groep die meer vezels had geconsumeerd. Conclusie De onderzoekers concluderen dat, mensen die door een ongezonde levensstijl een hoog risico lopen op metabole ziekten, door een kleine aanpassing in hun voeding hun gezondheid een belangrijke boost kunnen geven. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat volkoren granen de absorptie van zowel glucose als vet verminderen. Dit betekent dat minder van deze energierijke stoffen door het lichaam worden opgenomen. Volkoren granen bevatten naast vezels ook een hoog gehalte aan polyfenolen en anti-oxidanten: stoffen die helpen om ontstekingen tegen te gaan. Bron: Vitaglione P et al 2014. Whole-wheat grain consumption reduces inflammation in a randomized controlled trial on overweight and obese subjects with unhealthy dietary and lifestyle behaviours: role of polyphenol bound to cereal dietary fiber. Am J Clin Nutr. Epub ahead of print.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>