Erwt-eiwit net zo effectief als wei-eiwit

Green peas background
Foto: dimabelokoni

Traditioneel gebruiken sporters het liefst wei-eiwit na een flinke training. Het snel opneembare eiwit, dat ontstaat bij het stremmen van melk, zou ervoor zorgen dat je spieren sneller herstellen. Er zijn echter sporters die de voorkeur geven aan plantaardige in plaats van dierlijke eiwitten of allergisch zijn voor melkproducten. Franse onderzoekers lieten in een pas gepubliceerd onderzoek zien dat erwt-eiwit hiervoor de oplossing lijkt te zijn.

door Miriam van Reijen

In het onderzoek kregen 150 mannen de opdracht gedurende twaalf weken drie keer per week aan krachttraining te doen. Een deel van hen kreeg elke dag twee shakes met 25 gram erwt-eiwit, een andere groep kreeg twee shakes met 25 gram wei-eiwit en een derde groep kreeg een placebo. Qua samenstelling lijken de twee soorten eiwit sterk op elkaar. Vooral het gehalte BCAA’s (essentieel voor spieropbouw) ontloopt elkaar niet veel. Zo bevat erwt-eiwt per 100 gram 3,7 gram isoleucine, 6,4 gram leucine en 4,0 gram valine. Bij wei-eiwit gaat het om respectievelijk 4,9 gram, 8,6 gram en 4,6 gram. Erwt-eiwit bevat wel meer van de aminozuren arginine (6,6 gram versus 2,1 gram), glycine (3,1 gram versus 1,5 gram) en fenylalanine (4,2 gram versus 2,6 gram), maar minder threonine (2,8 gram versus 5,7 gram) en cystine (0,8 gram versus 1,9 gram). Na twaalf weken was het verschil in krachttoename tussen de drie groepen niet heel groot. Opvallend was wel dat mannen die nog nooit eerder aan krachttraining hadden gedaan, meer baat hadden bij erwt-eiwit dan wei-eiwit. De omvang van hun biceps was aanzienlijk meer gegroeid dan in de wei- of placebogroep. De onderzoekers concluderen dat erwt-eiwit zeer geschikt is voor mensen die beginnen met sport of terugkeren na een periode van inactiviteit en een goed alternatief zoeken voor wei-eiwit. Bij dit onderzoek moet een kanttekening geplaats worden: de studie werd betaald door een producent van erwt-eiwit.

Bron: Babault N et al 2015. Pea proteins oral supplementation promotes muscle thickness gains during resistance training: a double blind randomized, placebo-controlled clinical trial vs whey protein. J Int Sport Nutr 21:12:1:3

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>