Door: Miriam van Reijen

Vasten beschermt cellen tegen stress

In zowel het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten is het een nieuwe trend: Het 5:2 dieet, bedacht door Michael Mosley. Het is een regime waarbij er 5 dagen per week gewoon (maar wel gezond) wordt gegeten, en twee dagen wordt gevast. Op de vastendagen mogen vrouwen maximaal 500 kcal en mannen maximaal 600 kcal innemen. Het idee is niet alleen dat er in totaal minder energie wordt ingenomen (en je dus afvalt), maar ook dat de afwisseling van vasten en eten voordeel biedt voor de gezondheid. Verschillende claims zijn al gemaakt; het dieet zou bijdragen aan een beter cholesterol, minder vetmassa en betere insulinegevoeligheid. In een nieuwe studie komt daar nog claim bij: tijdelijk vasten zou onze lichaamscellen beter beschermen tegen stress.

Anti oxidanten voeding hardlopen training 1

Eet minder, leef langer
Het idee is dat cellen die tijdelijk minder energie krijgen dan ze nodig hebben efficiënter gaan werken. Ze gaan op zoek naar andere mogelijkheden om te voorzien in hun energie en gaan bijvoorbeeld meer vetzuren verbranden. Deze theorie sluit aan bij de observatie dat Japanse mensen van het eiland Okinawa gemiddeld langer leven dan de rest van de wereld en dat hun dieet voorziet in 17-40% minder dan de benodigde hoeveelheid energie. Ook onderzoek onder resusaapjes laat zien dat wanneer de aapjes slechts 70% van hun dagelijkse benodigde energie innemen, ze langer leven dan soortgenoten die eten naar behoefte.

Niet slanker, wel gezonder
In een recente studie werden 24 mensen gevraagd gedurende 3 weken periodiek te vasten. Gedurende de tweede week van het onderzoek kregen de deelnemers naast hun dieet ook vitamine C en E, twee anti-oxidanten. Aangezien gewichtsverlies niet het doel was van het onderzoek aten de deelnemers op de “eet”dagen 175% van hun energiebehoefte en op “vasten”dagen 25%.

Als gevolg van het dieet bleken de deelnemers inderdaad tekenen te vertonen van een verbeterde gezondheid. Er werden meer cellen gemaakt van het zogenaamde SIRT3-gen dat herstelprocessen van cellen bevordert en beschermt tegen de productie van schadelijke vrije radicalen. Hun cellen werden door het dieet dus beter bestand tegen lichamelijke stress. Ook was er een afname in de concentratie insuline, duidend op een hogere gevoeligheid voor het hormoon. Opvallend was echter dat wanneer er anti-oxidanten werden ingenomen (in de vorm van vitamine E en C) deze voordelen verdwenen. De onderzoekers suggereren dat de vitamines het onnodig maken voor het lichaam zelf aan de slag te gaan met schadelijke invloeden.

Maar ook voor atleten?
Of atleten ook kunnen profiteren van tijdelijk vasten is nog maar de vraag.
Als sporter is het belangrijk om voldoende energie in te nemen om je trainingen en herstel te optimaliseren. Trainen in een nuchtere staat kan je intensiteit, je herstel en je motivatie ernstig ondermijnen. Verder onderzoek moet uitwijzen of sporters hun gezondheid daadwerkelijk nog meer kunnen verbeteren door af en toe te vasten, zonder dat de totale energie-inname in gevaar komt.

Bron
Bennon D et al 2015. Feast then famine – intermittent fasting might make our cells more resilient to stress. theconversation.com

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>