Helpt een koudwaterbad nu echt bij het herstel?

Om beter te worden van training is het herstel minstens zo belangrijk als de training zelf. (Top)atleten doen er dan ook alles aan om het herstel na inspanning zo goed en snel mogelijk te laten verlopen. Een tijdje geleden kreeg koudwatertherapie – herstel door onderdompeling in koud water – veel aandacht. Door jezelf na een intensieve training onder te dompelen in koud water zouden de ontstekingsprocessen als gevolg van training worden geremd. Met als gevolg; een sneller herstel. Maar of het daadwerkelijk helpt? Een nieuwe studie plaatst wat vraagtekens en geeft reden tot glimlachen.

SusanKuijkenijsbad_468_LV

door Miriam van Reijen

Wonderolie
Herstel met behulp van koud water wordt door tal van atleten gebruikt. Onderzoekers aan de Victoria University in Australië probeerden te achterhalen of er daadwerkelijk sprake is van een versneld herstel. Dertig gezonde, niet bijzonder fitte mannen (gemiddelde VO2max van 51.1 ml/kg/min) voerden een fiets-intervaltraining uit bestaande uit 4x30s sprints. Meteen daarna volgde 3 verschillende 15-minuten durende herstelmogelijkheden: 1) onderdompeling in koud water met een temperatuur van 10 graden 2) een placebogroep met onderdompeling in water met een temperatuur van 34 graden. Aan dit water werd een olie toegevoegd die zogenaamd het herstel zou bevorderen. Let op: zogenaamd! 3) een controlegroep met onderdompeling in water met een temperatuur van 34 graden.

Direct na de inspanning en 1, 24 en 48 uur na onderdompeling werd een heel scala aan variabelen gemeten zoals zwelling, pijn, ontstekingsfactoren (IL-6, leukocyten, neutrofiel, lymfocyten) en maximale kracht. Ook werd gevraagd hoe de deelnemers hun vermoeidheid, mate van inspanning, slaperigheid, pijn en vertrouwen in de herstelpraktijk ervoeren.

Ik voel dat het werkt!
Wat bleek? Zowel het koudwaterbad als het warmwaterbad met ‘speciale’ olie verbeterden het herstel. Na 24 uur was de maximale kracht na conditie 1 en 2 weer terug op niveau terwijl de kracht met alleen warmwateronderdompeling nog behoorlijk beperkt bleef. Ook gaven de deelnemers aan zich veel minder moe, slaperig en pijnlijk te voelen na de behandeling met koud water of de olie. Met andere woorden; een speciale olie is net zo effectief als een koudwaterbad; mits je er maar in gelooft!

Punt van kritiek
Criticaster Alex Hutchinson wijst terecht wel op een zwaktepunt van de studie; de HIT-training (op een fiets) heeft waarschijnlijk wel degelijk gezorgd voor vermoeidheid bij de deelnemers. Of er ook daadwerkelijk sprake is van spierschade valt met zo’n kortdurende piekbelasting te bezien. Direct na de training was er een afname in maximale spierkracht van zo’n 5-10% maar was er weinig spierschade te ontdekken.

De olie had trouwens niet toevallig een herstellende werking; het ging om een schoonmaakmiddel dat vooral bedoeld is om de huid te reinigen.

Bronnen:
Alex Hutchinson, April 29, 2014. New Recovery Oil as good as ice baths for recovery. Runnersworld.com
Broatch JR et al 2014. Postexercise cold-water immersion benefits are not greater than the placebo effect. Med Sci Sports Exerc. March 26, e-pub ahead-of-print

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Spierschade door een korte fietstraining? De meeste mensen hebben niet de kracht om zich op een fiets te beschadigen.
    Als het nu een rondje uitvalspassen was….