‘De warming-up is vaak te lang’

Jonathan Maijo training warming up foto Losse veter

Het doel van een warming-up is om de daaropvolgende prestatie te verbeteren en/of om blessures te voorkomen. De ideale warming-up is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de daaropvolgende prestatie, fysieke capaciteiten van de sporter, het klimaat (met name de temperatuur) en de tijd tussen warming-up en wedstrijd. De meeste effecten van een warming-up zijn toegeschreven aan een temperatuurverhoging van het lichaam, zoals een verbeterde zuurstoftoevoer en versnelde glycogeenverbranding. Daarnaast zijn er ook andere effecten toegeschreven aan een warming-up zoals een verbeterde doorbloeding een verhoging van de initiële zuurstofopname en positieve psychologische effecten. Lees hier verder

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Ik begrijp het niet zo goed, het lijkt in het stuk alsof het om de temperatuur gaat, maar ik dacht dat het gaat om het ‘aan’ zetten van allerlei enzymatische processen, waarbij stijging van de temperatuur alleen maar een bijeffect is.

  • Langer dan nodig is nog wat anders dan “te lang”. Er staat nergens dat een iets langere warming-up nadelige effecten heeft. Afgelopen zaterdag adviseerde Johan Voogd nog om de warming-up (het inlopen) vooral langer te maken om zodoende nog wat extra aerobe training mee te pakken.

  • Interessant. Echter verklaart dit voor mij nog niet waarom een wielrenner, het lijkt op >80% van de VO2-max, een warming-up zie doen op een bijv. een Tacx. Bovenstaande aanbeveling bevalt mij in ieder geval prima.

  • Titus Mulder

    Wel apart dat Johan Voogd adviseert om langere warming up te doen om eaerobe training te doen.
    Je moet m.i. de duurtraining doen in de duurtraining en niet in een warming up.
    Ik ken wel meer trainers die trainingen “stapelen”. Met als gevolg overtraindheid..

  • Altijd weer lachen om te zien hoe heldere losstaande boodschappen gecombineerd kunnen worden tot een warrig geheel middels voldoende losse opmerkingen aan zo’n reactiedraadje toe te voegen.
    Een warming up voor een wedstrijd is natuurlijk wat anders dan voor een training, en voor een 800m weer anders dan voor een 10km.
    De opmerking van Johan Voogd ging over een manier om jeugd te ondersteunen bij hun aerobe ontwikkeling, waarvoor langer inlopen een simpele en effectieve stap is. De link met overtraining zie ik niet zomaar. Anyway, de presentatie (maar dan zonder de wijze stem van Johan Voogd erbij) is te vinden op http://www.atletiekunie.nl/upload/File/Dag%20van%20de%20Atletiek%202015/Hand-outs%202015/Johan%20Voogd%20-%20De%20kracht%20van%20de%20lange%20adem.pdf