Door: Miriam van Reijen

Een portie curry bevordert de werking van je bloedvaten

Curry is een combinatie van verschillende soorten specerijen. Elke curry bevat een unieke samenstelling van onder andere kurkuma (geelwortel), koriander, paprikapoeder en kruidnagel.

curry lv

Onderzoek onder gezonde mannen (45±9 jaar) liet zien dat een enkele portie curry (180 gram ± 500 kcal) de werking van de bloedvaten aanzienlijk verbeterd. 1 Portie zorgt voor een toename in de bloedstroom van maar liefst 5.2%, een uur na de maaltijd. Wordt er in plaats van curry, 200 gram rijst geconsumeerd (ook ± 500 kcal) dan neemt de bloedstroming juist af met gemiddeld 5.8%. De curry die in het onderzoek gebruikt werd bestond uit kruidnagel (0.9 g), koriander (1.8 g), komijn (0.9 g), knoflook (3.6 g), gember (2.7 g), ui (9 g), rode peper (0.09 g) en geelwortel (4.5 g).

De onderzoekers verwachten dat vooral de curcumine (in geelwortel), eugenol (aanwezig in kruidnagel) en quercetine in het currymengsel verantwoordelijk zijn voor de resultaten. Zowel eugenol als geelwortel staan bekend om hun vaatverwijdende effect.

Conclusie: Eet je de avond voor een wedstrijd curry dan zou dit bij kunnen dragen aan een betere prestatie. Wel opletten met de pepers: die verhogen wel het risico op maag- en darmklachten.

Bron:
Nakayama H et al 2014. A single consumption of curry improved postprandial endothelial function in healthy male subjects: a randomixed, controlled crossover trial. Nutr J 13:67: 1413-1467

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>