Herstel sneller met een bezoek aan de sauna

Veel topsporters kiezen in de koude wintermaanden voor een of meerdere trainingsstages in het buitenland. Trainen in de warmte zou de trainingen, het herstel en de prestaties positief beïnvloeden. Maar voor velen is dit niet haalbaar. Hoewel je misschien liever een tripje naar de zon boekt, kan ook de warmte van een sauna zorgen voor sneller herstel.

hardlopen sauna

Heb je een zware training achter de rug? Dan kan het heerlijk zijn om een paar uur later met vermoeide benen in een sauna te ontspannen.

Voordelen sauna
In een sauna stijgt je lichaamstemperatuur al gauw naar 39 °C. Je huidporiën gaan open en de zweetkraantjes worden losgedraaid. De doorbloeding verbetert en afvalstoffen kunnen sneller afgevoerd worden. Dit kan spierpijn verlichten of zelfs voorkomen. Bovendien zorgt de warmte bij menig mens voor ontspanning, waardoor het stressniveau verlaagt. Bezoek je in de avond een sauna, dan kan dit bijdragen aan een goede nachtrust. En voldoende slaap is een van de belangrijkste factoren voor een snel herstel!

Pas wel op met het nemen van een sauna direct na een zware training. Je verliest met een sauna extra vocht. En een tekort aan vocht werkt juist negatief op het herstel.

Infraroodlamp als alternatief
Is de warmte van de sauna niks voor jou? Of vind je het maar ongemakkelijk, naakt rondwaggelen tussen vreemden? Bereik vrijwel hetzelfde effect met een infraroodlamp. In plaats van een cabine met verwarmde lucht vindt bij infrarood lokale stralingswarmte plaats. De warmte uit de lamp dringt diep je lichaam binnen. Het voordeel van infrarood is dat de lamp niet hoeft op te warmen. Bovendien neem je na een infraroodsessie een lauwe of warme douche. Omdat je niet in een hete sauna zit, zou koud afspoelen de werking weer tenietdoen. Dit in tegenstelling tot een saunaronde waar juist een koude douche sterk aan te raden is. Tot slot kan je een infraroodlamp eenvoudig thuis aanschaffen.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>