Je cyclus, koolhydraten en immuunstelsel: Een belangrijk samenspel

Geslachtshormonen spelen een grote rol bij verschillende lichaamsprocessen die belangrijk zijn voor sporters. Oestradiol, progesteron (vrouwen) en testosteron (mannen) hebben invloed op onder andere je vetverbranding, vermoeidheid, temperatuurregulatie en de endocriene reactie tijdens inspanning. Gedurende je maandelijkse cyclus fluctueert de concentratie van deze hormonen. Met soms een verminderde prestatie als gevolg. Een kleine, maar interessante studie laat zien dat de inname van koolhydraten het negatieve effect van je cyclus op je inspanning kunnen verminderen.

cyclys koolhydraten vrouwen hardlopen Miriam van Reijen

Door: Miriam van Reijen

Meer stress tijdens je menstruatie?
Matig-intensieve inspanning draagt bij aan een goede gezondheid. Echter, intensieve inspanning zorgt voor een tijdelijke verminderde weerstand Een pittige training of wedstrijd is een aanval op je immuunstelsel en veroorzaakt kleine ontstekingen in het lichaam. Gedurende en net na inspanning worden verhoogde concentraties gevonden van leukocyten, cytokines en is er sprake van verhoogde activiteit van de witte bloedcellen. Dit zijn allemaal signalen die laten zien dat je lichaam druk bezig is de aanval op je weerstand af te slaan.

Koolhydraten en je cyclus
Er zijn al behoorlijk wat studies gedaan naar het effect van de maandelijkse cyclus op prestatie. Hieruit komen geen eenduidige resultaten naar voren. Bij sommige vrouwen heeft de cyclus geen effect, sommigen gaan beter presteren tijdens bepaalde fases van de cyclus en anderen hebben er duidelijk last van. Wat wel regelmatig is aangetoond is dat tijdens de luteale fase (de fase waarin de baarmoeder zich klaarmaakt voor de eicel, tussen de eisprong en de menstruatie) er een grotere afname is van de hoeveelheid glucose in je bloed tijdens langdurige inspanning. Een (te) grote afname van bloedglucose kan zorgen voor een verder verminderde weerstand en een verhoogde kans op overtraining. In een recente studie werd gekeken of het negatieve effect van de luteale fase op de bloedglucosespiegel kan worden beïnvloed door de inname koolhydraten.

Klein maar aanzienlijk
De studie betrof slechts 6 vrouwen die 4 testen moesten onderging tijdens verschillende fases van hun cyclus. Twee keer moesten zij fietsen op 50% van hun maximale aerobe power en twee keer bestond de test uit een tijdrit. Net voor de inspanning namen ze 300 ml sportdrank (10 gram suiker met toevoeging van natrium, kalium, calcium en magnesium) of een placebodrank zonder suiker. Gedurende de inspanning kregen ze elke 15 minuten 107 ml sportdrank of eenzelfde hoeveelheid van de placebodrank. In totaal werd er 40 gram suiker ingenomen.

Houd je glucosespiegel op pijl
De studie liet verschillende resultaten zien: Ten eerste heeft zowel de cyclus als het drinken van de sportdrank invloed op de lichaamstemperatuur. Tijdens de luteale fase was de rectale temperatuur zo’n 0.5 graden hoger dan bij eenzelfde inspanning tijdens de folliculaire fase (de eisprong). Beide hadden echter geen effect op de gemeten hartslag, ventilatie of verbranding. Zoals verwacht was de concentratie glucose aanzienlijk hoger na inspanning met inname van de sportdrank. Nog belangrijker: wanneer er alleen water werd ingenomen was de hoeveelheid leukocyten en de IL-6 concentraties (twee markers voor stress) ook hoger. Dit effect was nog groter tijdens de luteale fase. Met andere woorden: Langdurige of intensieve inspanning zonder inname van koolhydraten zorgt voor een verhoogde stressreactie en verminderde weerstand. Wordt de inspanning verricht tijdens de luteale fase dan is het effect op de weerstand en de stressreactie nog groter. Zo was de concentratie leukocyten na de test met alleen water tijdens de luteale fase (16000 cellen/microliter) bijna twee keer zo hoog als tijdens de test waarin koolhydraten werden ingenomen in de folliculaire fase (8500 cellen/microliter). Er werd geen verschil in prestatie gevonden met of zonder koolhydraten.

Conclusie
De onderzoekers concluderen dat wanneer vrouwen duurtraining ondernemen zij tijdens de luteale fase het beste regelmatig koolhydraten innemen. Hierdoor verminderen ze de stressreactie en de afname in weerstand als gevolg van training.

Bron:
Hashimoto H et al 2014. Menstual cycle phase and carbohydrate ingestion alter immune response following endurance exercise and high intensity time trial performance test under hot conditions. J Int Soc Sports Nutr 11: 39

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>