Waarom vrouwen extra aandacht moeten besteden aan ijzer

Het gevoel dat je constant moe bent. Velen zullen dit wel eens ervaren hebben. Bij lopers kan het betekenen dat je overtraind bent maar het kan evengoed een ijzertekort zijn. Zeker bij vrouwen komt dit veelvuldig door. IJzertekort is zelfs het meest voorkomende voedingsstoffentekort bij vrouwen terwijl ijzer een essentiële bouwstof is voor het lichaam. IJzer is het belangrijkste bestanddeel van hemoglobine, de stof die rode bloedlichaampjes in staat stelt zuurstof door het lichaam te transporteren. Het speelt daarnaast een belangrijke rol bij de groei en differentiatie van cellen.

hardlopen training Asics women

Maar hoe herken je ijzertekort? Naast de constante vermoeidheid zijn er aantal andere symptomen die kunnen wijzen op een ijzertekort. Ook een verminderde fysieke of mentale prestatie kan een signaal zijn. Daarnaast kan een ijzertekort ook leiden tot een verminderde weerstand van het immuunsysteem.

Vrouwen moeten extra oplettend zijn als het aankomt op ijzer. Zij kunnen beduidend minder ijzer opslaan in hun lichaam dan mannen, het scheelt ruim een factor drie. Daarnaast kunnen zij veel ijzer verliezen tijdens de menstruatie. En als je dan ook nog eens regelmatig sport dan loop je nog meer risico, mede door de afbraak van rode bloedlichaampjes en het uitputten van de ijzervoorraad door het zweten. Het is daarom belangrijk dat je regelmatig je bloed laat onderzoeken.

Het lichaam kan zelf geen ijzer aanmaken dus je zult het tot je moeten nemen. Dit kan in twee verschillende vormen, heem-ijzer en non-heemijzer. De eerste vorm komt voor in vis en vlees. Deze vorm is eenvoudig op te nemen door het lichaam. De andere vorm komt vooral groenten, fruit en graanproducten. Dit non-heemijzer wordt echter slecht opgenomen door het lichaam. Dit kan verbeterd worden door het gelijktijdig gebruik van vitamine C.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>