Column Runner's World

Tips van Dennis Licht en Wout van Wengerden over sponsors werven en binden

Atletiek is geen makkelijke sport om fulltime te bedrijven. Sponsoren staan niet in de rij voor een sport die nauwelijks zendtijd krijgt. Verschillende atleten maakten afgelopen weken via social media bekend dat zij een sponsor kwijt zijn geraakt. Maar onmogelijk is het niet om voldoende sponsoren te binden om fulltime met je sport bezig te kunnen zijn, zo vertellen Dennis Licht en Wout van Wengerden. Hun werkwijze is heel verschillend maar beide atleten hebben laten zien zeer succesvol te zijn in het binden van bedrijven aan hun persoonlijke ambities. Zo schreef Van Wengerden ooit drie beddenfabrikanten aan met een verhaal over hoe belangrijk rust is voor een atleet. De polsstokspringer kreeg van alle drie de fabrikanten een bed aangeboden.


Foto: Losse Veter

De basis is heel eenvoudig volgens beide atleten. Je moet uitgaan van je eigen kracht en dicht bij jezelf blijven. ‘Ik hou van het onbekende, ik ga graag het avontuur aan. Ik geloof dat de prestatie buiten de comfortzone ligt. Ik ben er nog steeds trots dat ik die stappen gezet heb. Ik ben dicht bij mijzelf gebleven en heb mijn eigen keuzes gemaakt, ook als iedereen er een mening over. Dat is dan ook het belangrijkste advies wat ik atleten kan geven. Volg jezelf, ben wie je bent en blijf ook zo. Dat maakt de kans op presteren het grootst. Als Wout van Wengerden zijnde heb ik de mooiste carrière gehad die ik kon hebben.’

Voor Licht ligt die kracht vooral in het kunnen inspireren, zo maakt hij duidelijk. ‘Naast mijn kennis en passie voor sportsponsoring kan ik mezelf heel goed presenteren. Als ik eenmaal een presentatie mag houden heb ik maar een doel: Inspireren! De laatste keer dat ik een presentatie hield was bij een schoonmaakbedrijf in Apeldoorn. De directeur eindigde met de woorden: ‘Ik kan je enthousiasme en bevlogenheid bijna aanraken. Ik kan veel van jou leren!’ Ik heb bijna 2 uur lang met hem gepraat over echt van alles.’

DennisLicht49003_Vi
Foto: VI Images

Kunnen inspireren betekent dat je met enthousiasme kunt vertellen over je eigen ambities. Ook Van Wengerden geeft aan dat enthousiasme de sleutel is. ‘Enthousiasme is essentieel, geloof in je droom. Sponsoren gaan mee in je droom omdat ze geloven in die droom en er deel van uit willen maken.’

Licht studeerde in 2008 af als sportmarketeer aan de Johan Cruyff University en kan zijn enthousiasme ook nog eens verbinden aan praktische kennis. ‘Het begint bijvoorbeeld met het maken van een prospectlijst. Dat is een lijst met potentiële sponsoren die bij jou sport, discipline of persoonlijkheid past.’ In plaats van lukraak bedrijven te benaderen is het volgens Licht slimmer om te kijken of je een ingang weet te vinden via je eigen netwerk. ‘Ik maak regelmatig gebruik van de kenniskring van mijn huidige sponsoren. Een tijdje geleden stuurde ik een mail naar mijn sponsor René Boon van Boon Accountants en Belastingadviseurs met de vraag of hij een eigenaar van een leasemaatschappij kent die bereid is om mij te sponsoren. Binnen twee dagen had ik de contactgegevens. Ondernemers kennen ondernemers! Als topsporter moet je ook als een ondernemer leren denken.’

‘Mijn sponsorplan is ingedeeld in zeven stappen,’ zo vervolgt Licht zijn verhaal:
1. Positioneren (benoem je kernwaarden en positioneer jezelf!)

2. Combineren (Ga op zoek naar de juiste fit en maak een prospectlijst!)

3. Associatie (Sponsoring is communicatie door middel van associatie, wat ga je communiceren?)

4. Integreren (Hoe pas jij in het PR-beleid van de potentiële sponsor?)

5. Activeren (Welke tegenprestaties kun jij leveren en welke activiteiten kunnen bijdrage leveren aan doelstellingen van de ondernemer?)

6. Evalueren (Maak sponsoring zoveel mogelijk meetbaar!)

7. Continueren.

Vanuit je enthousiasme zul je moeten zoeken naar een goede match met een potentiële sponsor. Dat is de boodschap die beide atleten willen meegeven. ‘En koester ze,’ stelt Van Wengerden. ‘Daarnaast is het belangrijk dat je nooit méér beloofd dan je kunt waarmaken, maar doe ook altijd iets extra wat ze niet verwachten. Bijvoorbeeld een simpele kerstkaart sturen met jouw actiefoto,’ zo vult Licht aan.

Dennis Kaspori en Vivian Ruijters leveren maandelijks een bijdrage aan het blad Runner’s World. Hierin beschrijven zij een aantal details die hen opvallen tijdens hun werkzaamheden voor Losse Veter. Deze bijdragen zijn nu ook terug te lezen op deze site. Dit is deel negen, gepubliceerd in het februarinummer van 2013.

Add Comment Register



Beantwoord

Connect with:

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>