Anton Engels geeft advies over de meest gevreesde loopblessure: de achillespeesblessure

foot_achilles_tendon_anatomy01a.jpg

Een van de meest gevreesde blessures binnen de atletiek is de ‘achillespeesblessure’. Met name de laatste jaren heeft dit probleem een toevlucht genomen. Een van de belangrijkste oorzaken naar mijn mening is het verhogen van het aantal te lopen kilometers gecombineerd met hetzelfde programma op de baan. (Het trainen van de ‘basisconditie’ heeft aan belangrijkheid gewonnen). Verder moeten de schoenen steeds lichter en gaat dit nog weleens ten koste van de stabiliteit van dezen.

Vaak begint de achillepeesklacht met lichte pijn na een zwaardere training die na 2 dagen weer verdwijnt. De volgende stap is pijn die tijdens de warming up verdwijnt. Meestal wordt in deze fase de klacht niet ernstig genomen. Hier schuilt de grote valkuil wbt. peesblessures. Juist in deze fase is met gedosseerde rust de ernst van de blessure in de hand te houden. Als er klachten zijn tijdens de inspanning moet je rekenen op langdurige rust.

Het laatste decennium is er baanbrekend onderzoek verricht en dit heeft de behandeling ingrijpend veranderd. Nog 3 – 5 jaar geleden was de algemene gedachte dat er bij achillespeesklachten handelde om een onsteking, een zgn. tendinitis. De onderzoekers hebben middels MRI, biopsien (stukjes weefsel eruit gehaald) en verdere gecompliceerde onderzoeken geen tekenen van ontsteking vast kunnen stellen. Er was spake van een degeneratie (meer afbraak van peesmateriaal dan opbouw) van het peesmateriaal. Het lichaam probeert met kleine (niet normale) bloedvaatjes deze degeneratie tegen te gaan. Dit lukt het lichaam niet en juist deze bloedvaatjes zijn (waarschijnlijk) medeverantwoordelijk voor de pijn aan de achillespees. Onderzoek heeft laten zien dat als deze bloedvaatjes verwijderd (dichtgespoten) werden de pijn acuut verdween.

Met deze achtergrond veranderde het behandel- en oefenprogramma. Het doel is enerzijds daarvoor te zorgen dat de bloedvaatjes uit de pees verdwijnen en dat anderszijds de omgeving van de pees uitstekende verzorging krijgt. Het nemen van genoeg rust is binnen het genezingsproces onontbeerlijk.

Geschikte oefeningen om de kleine bloedvaatjes te elimineren zijn langdurige rek (nachtbrace) en zgn. langzame excentrische oefeningen (de hiel langzaam laten zakken op een traptrede). Het ijzen (3 – 5 daags) en ontlasten van de pees dmv. van een hakje, massage (schuddingen) van kuit zijn zeker goede ondersteunende maatregelen. Ter lokale doorbloedingsvervetering, dan wordt de omgeving van de pees goed verzorgd, heb ik zeer goede ervaring met zgn. “histamineiontoforese” (het dmv. electrische stroom inbrengen van een zeer goed lokaal doorbloedingsverbeterende stof: histamine). De shockwave (kleine lokale mechanische stoten) heeft in de behandeling ook redelijk succesvolle plaats in genomen. De invloed van de rug (scheefstanden, blokkeringen etc.) moet in elk goed onderzoek geëvalueerd worden

Mocht de conservatieve behandeling niet leiden tot volledige genezing, zijn de resultaten en ervaring met operaties door zeer gespecialiseerde chirurgen goed. Wel van belang is dat erna een goede revalidatie (fysiothearpeuten met ervaring in deze) doorgevoerd wordt.

Ter preventie van deze blessure moet je zorgen voor een goede centrale stabiliteit (buik/bil/rugspieren), voorzichtige opbouw van de belasting, goed schoeisel (niet te veel spikes!), goede warmingup en coolingdown. Te veel trainen op harde ondergrond is niet bevordelijk voor de achillespeesbelasting. Het maken van video-opnames van de voetafwikkeling tijdens het lopen (liever niet op de loopband) geeft vaak goede informatie of er aanpassingen wbt. inlegzooltjes of schoenen nodig zijn.

Samenvattend

  • De achillespeesblessure berust niet op een ontsteking en ontstekingsremmers zullen dan ook geen hoog positieve invloed hebben op de blessure. (wel ter afname van zwelling en pijn)
  • Neem kleine klachten na het trainen of lopen serieus. (Liever een dag meer rust)
  • Laat vermeende ‘ kleine’ klachten altijd door een specialist (sportarts/sportfysiotherapeut) checken.
  • Draag goed schoeisel. (Ga naar een goede speciaalzaak)
  • Loop niet te veel op spikes en harde ondergrond.
  • Doe oefeningen naast het lopen.

Anton Engels
Sportfysiotherapeut

Voor meer info:
Praktijk voor Sportfysiotherapie
GSRT
Abeelseweg 41
4335 JW Middelburg
T 0118 616161
M 0610917834
E praktijkengels@zeelandnet.nl

Add Comment Register



Beantwoord

Connect with:

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>