Drinken tijdens marathon (deel 1)

De marathon van Eindhoven komt stilletjes aan dichterbij. Het is nog maar een kleine maand tot 10.10.10. De lopers zitten nu in zware weken waarin ze zoveel mogelijk kilometers proberen te maken. Maar daarnaast begint men ook langzaam stil te staan bij de dag zelf. Welke kleding wordt er op de dag zelf aangetrokken? En wat gaat men drinken en of eten onderweg? Naar aanleiding van die laatste vraag hebben we gepolst hoe de vier lopers die we volgen ‘op weg naar 10.10.10’ dit aanpakken. Vandaag Kjille Melis en Evert Verhagen.

Heb je er al over nagedacht wat je aan drank en voeding nodig denkt te hebben om zo optimaal mogelijk de finish te halen?
Kjile Melis:
Eigenlijk dacht ik daar nooit zo over na, maar sinds ik zelf ook mee doe aan het project merk ik dat ik sowieso meer ben gaan drinken. Daarnaast probeer ik tijdens lange trainingen hetzelfde te drinken en te eten als in de marathon zodat mijn lichaam gewend is aan wat er die dag gaat gebeuren. Ik heb het in Rotterdam afgelopen jaar niet gedaan en heb toch wel het gevoel dat mijn lichaam niet echt wist hoe daar mee om te gaan. Ik hoop dat dat nu beter is.
Evert Verhagen: Ik ben er in ieder geval wel mee bezig. Ik merk nu bij de langere duurlopen dat ik echt eten en drinken mee moet nemen. Ik heb nu gels die ik tijdens de duurtrainingen gebruik. Dat bevalt goed. Ik kan alleen niet voldoende water meenemen, maar los daarvan krijg ik geen gekke reacties in mijn maag en merk ik dat ik het allemaal makkelijker vol kan houden.

Wat ga je drinken tijdens de marathon?
Kjile Melis:
Ik heb in de trainingen gekozen voor dezelfde sportdrank als de sportdrank die in de marathon gebruikt gaat worden. Gelukkig valt deze goed en is niet te zoet. Dat vind ik wel een goede tip om te trainen met de sportdrank die ook tijdens de marathon bij drankposten aangeboden wordt.
Evert Verhagen: Hier ben ik nog niet zo mee bezig geweest. Ik zag dat er voldoende drinkposten staan. Die gels moet je nemen met 200 tot 400 ml water. Dus ik pak waar nodig een paar bekers drinken mee.

Ga je ook iets eten?
Kjile Melis:
Ja, ik heb het een en ander uitgeprobeerd wat betreft energierepen en gels. Toevallig was ik vorige week vergeten repen te kopen voor een lange duurloop. Ik heb toen een banaan in de schil doormidden gesneden en meegenomen tijdens het lopen. Dat beviel eigenlijk beter dan alle repen en gels. Mijn voorkeur gaat daar naar uit. Ik moet alleen nog even kijken hoe ik dat mee ga nemen of dat iemand mij dat aanreikt.
Evert Verhagen: Ja die gels dus.

Vertrouw je op de verzorgingsposten langs het parcours of neem je je drank/voeding zelf mee?
Kjile Melis:
Ik vind het verschrikkelijk om met flesjes of iets dergelijks te lopen. Met trainingen neem ik het voor lief maar tijdens de marathon vertrouw ik de drankposten en op familie of vrienden die iets aangeven.
Evert Verhagen: Ik neem zelf de gels mee…zijn niet zo groot. Drinken zal er voldoende aanwezig zijn. Ik vind het ook heel vervelend om met een bidon of fles te lopen, dus daar ben ik wel blij mee.

5. Tot hoelang voor de start van de marathon drink/eet jij en wat?
Kjile Melis:
Uur voor de start eet ik nog een banaan, ’s ochtend eet ik gewoon normaal zoals elke ochtend. Om dan opeens andere dingen te gaan eten, lijkt me niet slim. Of heel veel, valt bij mij ook niet goed.
Evert Verhagen: Daar ben ik eigenlijk nog niet zo mee bezig geweest. Bij de trainingen wijk ik ook niet af van mijn normale patroon. Zoals ik er nu over denk neem ik gewoon een licht ontbijt en eet ik nog een energiereep een uurtje voor de start. Te veel drinken van te voren doe ik niet, want dan sta ik om de vijf minuten bij zo’n dixie.

6. Heb je bewust drank/voeding uitgetest in voorbereiding op 10.10.10? Of al eerder? Heb je een vast patroon?
Kjile Melis:
Nee niet echt maar zoveel marathon heb ik ook nog niet gelopen.
Evert Verhagen: Ik heb nu die gels geprobeerd. Ik hoorde daar slechte verhalen over en dacht het toch maar te proberen. Het bevalt me goed, maar ik ben wel blij dat ik er al wat aan gewend ben nu.

7. Wat zou jij andere lopers afraden?
Kjile Melis: Op www.testloper.nl staat ook algemene info over drinken en eten tijdens de marathon.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>