Jos Hermens: Beleid Diack is dramatisch voor de atletiek

hermens_133955a.jpg

De Diamond League, die vandaag in Doha van start gaat, is goed voor de mondiale atletiek. Maar die vernieuwing is er gekomen ondanks en niet dankzij voorzitter Lamine Diack van de IAAF. ‘Een aardige man, maar een drama voor onze sport’, zegt Jos Hermens over de man die zich volgend jaar opnieuw wil laten verkiezen. Hij deelt die onvrede met Sebastian Coe. ‘De belangrijkste verbetering van de Diamond League is dat er meer strijd komt op alle onderdelen van de atletiek’, zegt Hermens, die zelf met de wedstrijd in Shanghai nauw betrokken was bij de ontwikkelingen.

Lees het artikel van Cors van den Brink verder op ALL Track Press

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Michiel de Boer

    Het doet me goed om te lezen dat Jos Hermens geen blad voor de mond neemt en uitspreekt dat de IAAF wordt aangevoerd door een man van 78 die een woord als ‘vernieuwen’ of een zinnetje als ‘met de ontwikkelingen meegaan’ niet kan spellen…wegsturen die man!
    Wie zou er nog meer in aanmerking kunnen komen behalve Sebastian Coe en Sergey “1 cm up please” Boebka.

  • Merkenteams
    Zelf bepleit Hermens een andere vernieuwing in de atletiek. Hij zou – om te beginnen in de wegatletiek – graag met merkenteams gaan strijden, zoals in de wielerwereld. ‘Daarmee kunnen we de sport een stap verder brengen en meer interesse genereren. Ik denk dat ik daar zeker sponsors voor kan vinden zodra de economie weer wat aantrekt’, zegt hij.

    Helemaal mee eens! Alleen is het nog altijd jammer dat als je nu op een NK staat, met je nieuwe trainingspak, er zo’n trut in de callroom met wat shittape je pak gaat staan verkloten, omdat er reclame opstaat…

  • Sorry Martijn, kun je even uitleggen wat je nou eigenlijk bedoeld?

    Je hebt het over toekomstige merkenteams in de wegatletiek, zodra de regels dat mogelijk maken.
    En je noemt een of andere callroom tijdens een of ander NK, waarbij de momenteel-geldende reclameregels worden gehandhaafd.

    Over welk NK op de weg heb je het eigenlijk?

    En als die merkenteams daadwerkelijk worden ingevoerd (top-down en wereldwijd blijkbaar, want Hermens heeft het over de IAAF), denk je dan echt dat dat *geen* invloed zal hebben op de regels (en met name de reclameregels) ?

  • Don K, zeker nog nooit aan een NK baan bij de senioren deelgenomen? Dan zou je namelijk weten dat elke uiting van sponsoring wordt afgeplakt.

  • IAAF regels zijn geen KNAU regels.
    Voorbeeld de Fransen nemen deel aan nationale kampioenschappen met tenues vol met sponsorlogo´s. De Nederlandse regelementen verbieden dat.

    Jaja er is nog een lange weg te gaan voordat we hier kunnen bedenken wat goed zou zijn voor de sport. Het is in het voordeel van atleten om deze regelementen aan t passen. Sponsoring maakt topsport mogelijk. Maar sponsoren willen ook dat hun logo ergens in beeld komt. Nationale kampioenschappen zijn ideale gelegenheid om sponsor onder de aandacht te brengen.

  • @Marko,

    Bij de masters wordt het ook afgeplakt.
    Maar dat gaat dan over *baanatletiek*, niet over *wegatletiek*.
    An de uitspraak van Jos Hermens ging in eerste instantie over *wegatletiek*.
    (Ik weet niet of dat veel verschilt kwa reclame, maar er is in de praktijk in ieder geval al een flink verschil v.w.b. clubtenues …)

    Sterker nog:
    Hij heeft het over een mogelijke toekomst waarin de IAAF het mogelijk maakt voor merkenteams om officieel deel te nemen aan wegwedstrijden.

    Als de IAAF zoiets in gaat voeren, zullen zij ongetwijfeld wijzigingen aanbrengen in hun reglement.
    En de Atletiekunie bekijkt regelmatig (elk jaar?) in hoeverre de regels worden overgenomen.

    Bekijk het wedstrijdreglement maar eens goed:
    Het overgrote deel is een rechtstreekse vertaling van het reglement van de IAAF.
    En waar het KNAU-reglement afwijkt, wordt dat steeds duidelijk aangegeven.

    Voor zover ik weet is het reclamereglement ook gewoon te vinden op de site van de atletiekunie. (Vorig jaar in ieder geval nog wel)
    Dus ik vind dat Martijn niet moet zeuren, hij had gewoon vooraf het reglement beter moeten lezen.

    Met vriendelijke groet,
    Don K.
    (Bij mij moest overigens ook wat “reclame” worden afgeplakt bij het (tot nu toe) enige “NK” waar ik aan mee heb gedaan. Eigen schuld, had ik het reglement maar beter moeten lezen. En een merkloos spiketasje moeten kopen, ipv het gratis spiketasje dat in de schoenendoos zat.)

  • De heer Hermens heeft het over “om te beginnen in de wegatletiek”, wat naar mijn menig suggereert dat erna baanatletiek komt.
    Je hebt het zelf ook over een of ander NK waar je aan deel genomen hebt op de weg en dat daar sponsoring werd afgeplakt. Ik heb het nog altijd over het NK Senioren en Junioren, waar ik al enige jaren aan deel neem en dus echt wel weet hoe alles werkt. Daar schijnt namelijk video bij te zijn en dan mogen alleen de sponsoren van de atletiekunie duidelijk, groot en veel in beeld komen.

    Ik heb zelf ook de cursus scheidsrechter gehaald en heb het dikke boek met reglementen gewoon hier in de kast staan, de regels ken ik zeker.
    Wat ik probeer aan te geven is dat ook op veel kleding van clubs ook reclame staat en dat dat gewoon afgeplakt word, terwijl je in eerste instantie aan hebt wat er van je verwacht word (club kleding).

    Ik ben blij dat er nog altijd van die bureaucraten zoals jou rondlopen (had je de regels maar moeten lezen…), want dan komt er nooit vernieuwing in de sport. Men wil 2028 de spelen hier in Nederland hebben, maar ja, !MERK_X! gaat de individuele atleten die het nodig hebben echt niet sponsoren, omdat er van die atleten verwacht word dat ze dan in Asics rond gaan wandelen als het wel nodig is (om even een droog voorbeeld te noemen, heb verder niks tegen de merken, wel tegen de regels).

    En ja, als je het prestatie niveau op wilt krikken heb je geld nodig.. Geld zit in sponsoren, niet bij de bond (oh! wat zeg ik nou, foei). Sponsoren willen dat als hun atleet presteert hun atleet in HUN kleding loopt of in ieder geval uit kan dragen dat zij de atleet de mogelijkheid hebben gegeven om financieel te ondersteunen om tot die prestatie te komen en willen niet dat HUN atleet in het pak van concurrent Y loopt… Of begrijp je dat niet?

    Over het wedstrijdreglement, de IAAF brengt om de twee jaar een nieuw reglement uit (nu 2010-2011) wat in het voorafgaande jaar besproken is tijdens het Congres van de IAAF, plaats altijd voorafgaande aan het WK (Belijn 2009 in dit geval). (staat er ook gewoon in).

    (Discussie offtopic, de strepen van Adidas worden weer niet afgeplakt… Iets met consequentie… (niks tegen Adidas (die strepen zijn nog steeds top!), wel tegen de regels, laat dát alsjeblieft voorop staan).

    Nog even @ Bernard Krabbendam, Nee, ik uit me niet zo tegen vrijwilligers. Ik weet dat het zo is, en plak altijd een keurig wit tape-je in de vorm van een ‘v’ over mijn witte Nike logo op mijn zwarte trui…

  • @Martijn, je moet echt wat beter leazen.

    Hermens heeft het over veranderingen, “om te beginnen in de wegatletiek”. Hij heeft het er over dat de IAAF nu actie moet ondernemen, om te zorgen dat dat mogelijk is zodra de economische toestand dat toelaat.
    Dan moet je dus niet zeuren dat je *nu* de resultaten van die (eventuele) *toekomstige* actie nog niet terugvind in de huidige reglementen.

    (Daarnaast beweer je doodleuk dat ik meegedaan zou hebben aan een NK op de weg. Ook al zou ik daaraan meedoen, dan zou ik daarbij toch echt geen spiketasje meenemen.)

    Op veel kleding van clubs staat reclame.
    Maar van veel clubkleding bestaan verschillende uitvoeringen.
    Dus je hebt veelal de mogelijkheid om vooraf een versie uit te zoeken die aan het reclamereglement voldoet (is natuurlijk wel afhenkelijk van de exacte omschrijving van het clubtenu van de vereniging in kwestie), of vooraf zelf te zorgen dat de overtollige reclame op voor jou comfortabele wijze is weggewerkt.

    (Die adidas-strepen kan ik niet beoordelen; Ik weet niet precies wat er in artikel 5.1.2.1 wel of niet als “buitenste naad” wordt beschouwd)

    *Momenteel* maken de reglementen het onmogelijk om met “voldoende” reclame te lopen.
    ALs je dus de teams wilt waar Hermens het over heeft, zullen dus *internationaal* de reglementen moeten veranderen. En de opzet van sommige wedstrijden.
    En daarin zal de IAAF dus een rol moeten spelen.
    Daar heeft Hermens het over.

    Zodra die wijzigingen in gang gezet zullen worden, zullen de reglementen mee veranderen.
    Denk bijvoorbeeld maar eens aan die namen op startnummers: Die mogelijkheid was gewenst, en daar is het reglement op aangepast.

    Zo’n verandering gaat echt niet in een keer.
    Kijk maar naar het wielrennen. Daar werden in de 60-er jaren op gegeven moment zelf in de Tour de France de merkenteams afgeschaft.
    Of naar het voetbal, waar in Nederland nog jarenlang een verbod op shirtreclame gold terwijl dat in europees verband allang was toegestaan.

    Dat waren dus situaties waarbij de teams al sponsoren hadden gevonden, maar waarbij de reclame van bovenaf werd tegengehouden.
    Hermens pleit er dus voor, dit juist van bovenaf door te voeren.
    Dus eerst praten met de IAAF. (en daarbij in je achterhoofd houden wat toekomstige sponsors zullen willen)
    Vervolgens zorgen dat de reglementen het mogelijk maken.
    En tenslotte zorgen dat de merkenteams zich in voldoende wedstrijden kunnen manifesteren.

    En niet andersom: Eerst proberen de reclamereglementen te overtreden, en dan maar hopen dat die reglementen als bij toverslag veranderen, en dan verwachten dat er zomaar opeens sponsors klaarstaan.

    Je zou natuurlijk kunnen proberen de nederlandse regels zo te veranderen dat hier dezelfde reclame-uitingen mogelijk worden als in Frankrijk.
    Maar dat staat volkomen los van waar Hermens het hier over heeft.

  • atleten zeggen vaak dat de wielrennerij achterloopt bij de atletiek. Dat was/is zo in het kader van trainingsaanpak. Maar van sponsoring, reclame, tv-geschiktheid en proffesionalisme kan de atletiek nog wel wat leren. Dus merkenteams en spectakel (ipv die saaie haas-marathons met twintig afrikanen) is een goede stap vooruit…