Warming-up nieuwe stijl

Veel sporters geloven heilig in een warming-up met ouderwetse rek- en strekoefeningen. Maar dynamische oefeningen terwijl je beweegt, zijn veel effectiever. Een mooie zondagmiddag in het bos. Twee hardlopers maken zich op voor hun vaste rondje. De ene loopt tien minuten warm en doet daarna een uitgebreide reksessie. Kuiten, hamstrings, alles komt aan de beurt. Hij houdt elke stretch een tijdje vast. De andere loper loopt langzaam warm en voert het tempo na een minuut of tien op. Rekken vindt hij onzin.

Hardloper nummer één volgt de gangbare warming-upmethode. Maar het idee dat statisch rekken probaat is tegen spierpijn en blessures, is door de wetenschap ontkracht. Sporters die braaf rekken, krijgen evenveel spierpijn en blessures als de niet-rekkers. ,,De warming-up oude stijl is compleet achterhaald,’’ zegt bewegingswetenschapper Gerard van der Poel. Hij doet al 20 jaar onderzoek naar de ideale warming-up, onder meer voor de sportkoepel NOC*NSF.

Lees verder in AD

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • kok groenenberg

    Dynamische warming up i.p.v. statische rekoefeningen lijkt logisch en bevalt de meeste atleten prima. Volgens mij is deze discussie al 30 jaar aan de gang en komt telkens met een golfbeweging weer terug. Er zit alleen wel een praktisch nadeel als ik het filmpje bekijk: prima oefeningen maar zie jij jezelf al liggen met windkracht 6 en zeikend van de regen?
    Er zijn ook talloze dyn. oefeningen die men al lopend kan uitvoeren en last but not least: ik heb nog geen atleet meegemaakt die door lichte rekoefeningen in de w up geblesseerd is geraakt. Het is maar waar je jezelf prettig bij voelt.