Weetje van Peter…..

We weten wel dat koolhydraten, mineralen en vocht zijn belangrijk voor hardlopers. Tijdens intensieve en langdurige inspanningen als marathons zijn ze onontbeerlijk. Zonder te drinken haal je waarschijnlijk de finish niet. Althans niet op een redelijk verantwoorde manier. Het lichaam heeft maar een beperkte vocht- en energievoorraad die we het liefst ook nog tijdens de marathon goed willen aanvullen. Maar niet iedere loper is gezegend met een sterke maag. Zelf al bent je dat het kan best een keer voorkomen dat je net tijdens het lopen van de marathon een onwillige maag of gevoelige darmen hebt.

De zin om dan een gelletje naar binenn te laten glijden is ver tezoeken. En zelfs een slok energie drank valt slecht. Op water lopen is niet helemaal optimaal, daar je toch je energie moet aanvullen. Peter Jansen van Action Care volgt alle ontwikkelingen en onderzoeken op het gebied van sportvoeding.

En nu zijn er net een heel interessant onderzoek gepubliceerd. Er is namelijk onderzoek gedaan naar opname van koolhydraten tijdens het sporten. Het blijkt dat je ook koolhydraten opneemt zonder dat je de sportdrank hoeft te drinken. Tijdens het spoelen van je mond met een koolhydraatrijke sportdrank worden er ook koolhydraten opgenomen in je lichaam.

Lopers met geregeld maagklachten hoeven zich nu iets minder zorgen te maken. Gewoon met een bidon koolhydraatrijke drank spoelen.

Beantwoord

Het is toegestaan de volgende HTML tags en attributes te gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Heeft iemand ervaring met spoelen van sportdrank? Ik wil in Amsterdam de marathon lopen, maar van sportdrank wordt ik misselijk. Ik heb meerdere merken geprobeerd.

  • Marcel, al pure maltodextrine geprobeerd? Is bijna smaakloos. Je kunt het mixen met je favoriete siroop. Mijn favo was citroen (CV), dan smaakte het als Extrann Ice.
    Veel sportdranken geven je een mix van suikers, om te sparen.
    Zelfs als je er niet meer loopt, is het handig om koolhydraten binnen te krijgen op momenten dat het telt.

  • Luc Krotwaar

    @Marcel,

    Voor zover ik weet klopt het dat je bloedsuikerspiegel stijgt als je bijvoorbeeld je mond spoelt met sportdrank, zelfs een zoet smakend snoepje (ook al zit er alleen suikervervanger in) heeft al dat effect.
    Maar een hogere bloedsuikerspiegel is het gevolg van- een lichaamsreflex zeg maar die door smaakpapillen in gang wordt gezet.
    Dat is niet hetzelfde als energie OPNEMEN, dus er wordt niet van buitenaf khd tot je genomen . Die hogere bloedsuikerspiegel komt van lichaamseigen glycogeen die vrij wordt gemaakt.
    Ofwel, als je khd voorraad voldoende is, dan kun je een dipje opvangen door van iets zoets te proeven, maar het is geen structurele oplossing om een echte hongerklop (de man met de hamer) te kunnen voorkomen.
    Een trucje dus dat wel handig is op kortere afstanden waarbij ook nog de intensiteit hoog is (en daarmee minder doorbloeding van maag/darm stelsel) en waarbij ook je totale khd voorraad niet de beperkende factor is.
    Mijn advies is daarom om er niet op te vertrouwen dat je er een hele marathon op gaat kunnen teren. Dus gewoon al een hoop glycogeen opslaan met effectief stapelen in de dagen vooraf aan de Amsterdam marathon zou ik zeggen.
    En voor de toekomst toch veel gaan oefenen met een merk waar je het minst misselijk van wordt, want dat is geen oefenen maar eigenlijk trainen, trainen van je spijsverteringsstelsel.

  • Dit klopt niet, tijdens het spoelen van de mond met n koolhydraatrijke drank, worden er geen koolhydraten opgenomen,wel wordt er n seintje aan de hersenen gegeven waardoor bepaalde beloningscentra in het brein geprikkeld worden. Daardoor wordt ons brein minder spaarzaam met onze koolhydraatvoorraad. (er lijken immers nieuwe voorraden onderweg) Als je echter al ruim voorzien bent van koolhydraten heeft dit mondspoelen minder effect
    @marcel. sportdrank spoelen voor n marathon lijkt niet zinvol, drink water als je dorst hebt, en probeer elk half uur n energiegels. (bijv Sis Go dit kun je zonder extra water innemen. Er komen hedenten dage meer mensen in problemen door teveel drinken dan door te weinig. Google waterlogged

  • Luc,

    hoewel het mijn vakgebied niet is dacht ik dat een zoete smaak juist geen effect had. Het ging echt om de aanwezigheid van koolhydraten. Een placebo met zoete smaak maar zonder koolhydraten had uit mijn hoofd nl. geen effect.